چین محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ را افزایش داد

شهروندان پکن لازم است در کنار مدارک واکسیناسیون کامل، آزمایش منفی کرونا نیز داشته باشند

آمار اعلام‌شده درباره میزان مبتلایان و مرگ‌های ناشی از کرونا با استانداردهای سایر نقاط جهان همخوانی ندارد- STR/ AFP

با افزایش نگرانی‌ها درباره همه‌گیری کووید-۱۹ در چین، مسئولان این کشور اعلام کردند که در پایتخت این کشور برای ورود به برخی مناطق عمومی، رویدادهای ورزشی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی، آزمایش منفی کرونا نیز به‌همراه مدارک واکسیناسیون کامل لازم است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، براساس اطلاعیه‌ای که در صفحه رسمی وی‌چت پکن منتشر شد، مقام‌های چین اعلام کردند که به دلیل تلاش‌های گسترده‌تر برای کنترل ویروس کرونا در آغاز تعطیلات به مناسبت روز کارگر، در رستوران‌های سراسر پکن غذا خوردن به‌طور موقت ممنوع می‌شود و برای انجام سفرهای گروهی و بازدید از مکان‌های عمومی به آزمایش منفی کووید ۴۸ ساعت پیش از آن نیاز است.

تعطیلات پنج‌روزه در ماه مه معمولا یکی از شلوغ‌ترین زمان‌هایی است که مردم چین در آن به مسافرت می‌روند، با این حال، پیش‌بینی می‌شود امسال نگرانی‌ها از ابتلا به کووید و سختگیری‌های دولتی، مردم را در خانه نگه دارد. مقام‌های چینی پس از مواجه‌شدن با سویه اومیکرون که قابلیت واگیر بیشتری از سویه دلتا دارد، سیاست‌های «کووید صفر» خود را شدت بخشیدند و تلاش کردند که با آزمایش‌های سراسری انبوه و قرنطینه‌های گسترده بیماری را کنترل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌که مردم چین امیدوار بودند سیاست کووید صفر این کشور در مواجهه با ویروس کرونا موثر باشد، به نظر می‌رسد این‌طور نبوده است و درحالی‌که برخی کشورهای دیگر توانسته‌اند به حالت عادی بازگردند چین هنوز درگیر کنترل ویروس است. با وجود افزایش هزینه‌های اقتصادی و ناامیدی و خشم عمومی از طولانی شدن روند قرنطینه، مسئولان پایتخت چین اعلام کردند که دسترسی به فضاهای عمومی در طول تعطیلات و پس از آن محدودتر خواهد شد.

مسئولان این کشور همچنین اعلام کردند که تاکنون چهارهزار تخت بیمارستانی موقت -که معمولا برای بیمارانی که علائم خفیف کووید دارند یا بدون علائم مبتلا به کووید‌ شده‌اند استفاده می‌شود- آماده کرده‌اند و در حال تسریع راه‌اندازی بخش‌های قرنطینه بزرگتر‌ند. همچنین اعلام شد که از روز سه‌شنبه آزمایش کووید برای ساکنان پکن رایگان می‌شود.

چین روز شنبه بیش از ۱۰هزار و ۷۰۰ مورد ابتلا به کووید را گزارش کرد که بیشتر آن‌ها در شانگهای شناسایی شده است. این کلانشهر پس از تبدیل‌شدن به مرکز آخرین دور شیوع بیماری کرونا، حدود یک ماه است که در قرنطینه قرار دارد. با این‌که موارد ابتلا به کرونا در شانگهای رو به کاهش است، ناامیدی و عصبانیت در این شهر ۲۵ میلیون نفری که بعضی از ساکنانش چند هفته در خانه مانده‌اند، در حال افزایش است. خشم جدید مردم در شانگهای و سانسور اعتراض آن‌ها به این وضعیت در فضای مجازی‌، یادآور اعتراض‌های دو سال پیش در این منطقه است که پس از مرگ لی ون‌لیانگ بر اثر کووید-۱۹ در رسانه‌های اجتماعی ب‌ وجود آمد. لی ون‌لیانگ پزشکی بود که اواخر سال ۲۰۱۹ برای اولین بار درباره پیدا شدن ویروس کرونا هشدار داد و به دلیل «انتشار اطلاعات کذب» بازداشت شد.

مسئولان شانگهای روز شنبه اعلام کردند موارد جدید ابتلا به کرونا در میان گروه‌های قرنطینه‌شده کاهش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که میزان ابتلا روند نزولی طی می‌کند. آن‌ها افزودند که صدها شرکت با قرارگرفتن در «فهرست سفید» فعالیتشان را از سر گرفته‌اند و حدود یک هزار شرکت نیز به شروع مجدد فعالیت مجازند.

بعضی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار مرگ‌ومیر کرونا در چین کمتر از میزان واقعی اعلام می‌شود. در این کشور که شفافیت و نظارتی بر گفته‌های مسئولان وجود ندارد، آمار اعلام‌شده درباره میزان مبتلایان و مرگ‌های ناشی از کرونا با استانداردهای سایر نقاط جهان همخوانی ندارد. با این‌که آمار ابتلا به ویروس کرونا و مرگ‌ومیر شهروندان چینی کمتر از سایر کشورها اعلام شده است، قرنطینه‌های گسترده و اختلال در زندگی روزمره مردم این کشور دو سال پس از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ بیانگر وضعیت دیگری است.

بیشتر از جهان