ساندویچ فلافل با نان باگت به لیست غذاهای ثروتمندان افزوده شد

رئیسی وعده داده بود قیمت نان و دارو افزایش نمی‌یابد

ساندویچ فلافل به دلیل بهای مناسب‌تر نسبت به دیگر غذاهای آماده و نیمه‌آماده، طرفداران زیادی دارد - فیسبوک فلافل مصطفی

با دو برابر شدن بهای نان‌های حجیم، نرخ ساندویچ فلافل نیز افزایش یافت. هم‌زمان، برخی فلافل‌‌فروشی‌ها برای اینکه مشتریان خود را حفظ کنند، نان مصرفی‌ خود را به لواش تغییر دادند و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی نقاط، مشتریان اشتراکی ساندویچ فلافل می‌خرند؛ هر دو نفر یک ساندویچ.

ساندویچ فلافل به دلیل بهای مناسب‌تر نسبت به دیگر غذاهای آماده و نیمه‌آماده، طرفداران زیادی دارد؛ اما این روزها حتی خرید یک ساندویچ فلافل هم گران تمام می‌شود.

اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران با اشاره به افزایش دو برابری بهای نان باگت ساده از پنج هزار تومان به ۱۰ هزار تومان، گفت: «سهم نان از قیمت ساندویچ دست‌کم ۱۵ درصد است که در کنار سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران، برخی ساندویچ‌ها را که مورداستقبال اقشار کم‌درآمد بود، به غذایی گران‌قیمت برای این قشر تبدیل کرده است.»

به گفته او، در حال حاضر تولیدکنندگان نان فانتزی کف قیمت را برای نان‌های حجیم در نظر گرفته‌اند تا مصرف‌کنندگان که عمدتا اغذیه‌فروشان‌اند، توانایی خرید نان با این نرخ‌ها را داشته باشند.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران با استناد به «شهادت» اغذیه‌فروشی‌های مناطق جنوبی این شهر، از کاهش فروش ساندویچ فلافل خبر داد؛ تا آنجا که هر چهار نفر دو عدد ساندویچ می‌خرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسدالله احمدی وظیفه درباره خطر تعطیلی کسب‌وکار اغذیه‌فروشی‌ها هشدار داد و گفت: «اغذیه‌فروشانی که عمده مشتریان آن‌ها اقشار کم‌درآمدند و درآمد اصلی آن‌ها از فروش این نوع از ساندویچ‌ها است، حداکثر می‌توانند تا شش ماه فعالیت کنند.»

با تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت گندم و آرد، بهای هر کیسه آرد برای نانوایی‌های فانتزی ۱۰ برابر شد و به همین دلیل قیمت نان حجیم نیز دو تا سه برابر افزایش یافت.

افزایش قیمت آرد نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرد؛ با این‌ حال جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد و کشاورزی، و دیگر مقام‌های دولتی با دفاع از این اقدام دولت مدعی شدند که بهای آرد برای جلوگیری از قاچاق افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشی‌های تهران افزایش ۱۰ برابری قیمت آرد برای نانوایی‌های فانتزی به بهانه جلوگیری از قاچاق را غیرمنطقی خواند و افزود:‌ «۹۰ درصد نان‌های تولیدی در کشور سنتی‌اند و اگر آرد دولتی قاچاق می‌شود، بخش اعظم آن از چرخه تولید نان سنتی خارج شده است.»

یکی از اغذیه‌فروش‌های جنوب تهران که به‌تازگی‌ از نان لواش به جای نان باگت برای ساندویچ‌های فلافل استفاده می‌کند، به پایگاه خبری اقتصاد آنلاین گفت: «چند روز بعد از گران شدن نان باگت و افزایش قیمت ساندویچ‌ها، شاهد کاهش مشتریان بودیم و بسیاری پس از شنیدن قیمت‌های جدید، از خرید منصرف می‌شدند.»

او در ادامه افزود که برای تعدیل قیمت‌ها راه دیگری جز استفاده از نان لواش وجود نداشت. او در پاسخ به این پرسش که آیا مشتریان به استفاده از نان لواش برای تهیه ساندویچ اعتراض می‌کنند یا خیر، گفت:‌ «از مشتری می‌پرسیم ساندویچ خود را با نان باگت می‌خواهد یا لواش و قیمت هرکدام را هم می‌گوییم. اکثر مشتریان با شنیدن اختلاف قیمت، ساندویچ با نان لواش را انتخاب می‌کنند.»

سخنان این اغذیه‌فروش بازتاب زیادی در رسانه‌های اجتماعی داشت و برخی کاربران نوشتند که فلافل با نان باگت هم به لیست غذاهای ثروتمندان اضافه شده است.

ابراهیم رئیسی، شامگاه دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت،  به صداوسیما رفت و بدون اشاره به دردسرهایی که افزایش قیمت نان برای اقشار متوسط و فقیر جامعه ایجاد کرده است، وعده داد نان سنتی و بنزین گران نمی‌شود. او همچنین مدعی شد که برای آسیب ندیدن سفره و معیشت مردم از آبروی خود می‌گذرد.

بیشتر از اقتصاد