جو بایدن قانون دفاع از دموکراسی اوکراین را امضا کرد

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، انتقال اجباری اوکراینی‌ها به روسیه را تایید کرد

جو بایدن پس از امضای «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین»، این لایحه را بسیار مهم توصیف کرد -- NICHOLAS KAMM / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین» را امضا کرد. این لایحه که روز دوشنبه، ۹ مه ۲۰۲۲، به امضای بایدن رسید، این اختیار را به دولت ایالات متحده می‌دهد تا به دلیل تداوم تجاوز روسیه در شرق اروپا، اوکراین و سایر کشورهای اروپای شرقی را به تجهیزات دفاعی مسلح کند.

دولت آمریکا در سال ۱۹۴۱، و در جریان نبرد نیروهای متفقین با آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، لایحه‌ای مشابه را امضا کرد که بر اساس آن دولت وقت آمریکا به نیروهای متفقین تجهیزات نظامی قرض می‌داد. فرانکلین رزولت، سی و دومین رئیس جمهوری آمریکا، پس از امضای این لایحه گفته بود که ایالات متحده به منظور شکست هیتلر باید به عنوان «زرادخانه بزرگ دموکراسی» عمل کند.

جو بایدن نیز پس از امضای «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین»، این لایحه را بسیار مهم توصیف کرد.

لایحه «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین» لایحه‌ای فراحزبی بود که به وسیله قانون‌گذارهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تنظیم شد و با ۴۱۷ رای موافق و ۱۰ رای مخالف به تصویب مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

جو بایدن «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین» را در حالی امضا کرد که چند ساعت پیش از آن دولت ولادیمیر پوتین، هفتاد و هفتمین سالروز پیروزی ارتش اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی را جشن گرفته بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در جریان سخنرانی‌‌اش به همین مناسبت، خطاب به نیروهای نظامی روسیه چنین گفت:«شما برای سرزمین مادری و آینده این سرزمین می‌جنگید تا هیچ‌کس درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش نکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال اظهارات جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در جریان کنفرانس خبری روز نهم ماه مه، ابعاد تازه‌ای از جنایت‌های نیروهای نظامی روسیه در اوکراین را تایید کرد. به گفته سخنگوی پنتاگون، نیروهای نظامی روسیه برخی شهروندهای اوکراین را دزدیده‌اند و بر خلاف میل‌شان به خاک روسیه منتقل کرده‌اند. اما او حاضر نشد تا آمار اعلام شده از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در این زمینه را تایید کند.

دولت اوکراین پیش‌تر مدعی شده بود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شهروندهای اوکراینی، بر خلاف میل‌شان، به روسیه فرستاده شده‌اند اما کربی در پاسخ به پرسشی در این زمینه تنها به بیان همین عبارت اکتفا کرد:«به طور قطع نشانه‌هایی از انتقال اوکراینی‌ها به روسیه دیده‌ایم.»

جو بایدن نیز در جریان برگزاری مراسم مربوط به امضای «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین» به خبرنگارها گفت:«من این لایحه را امضا می‌کنم که ابزار مهمی در راستای تلاش‌های ما در دفاع از نبرد حکومت و مردم اوکراین در دفاع از دموکراسی‌شان در مقابل حمله وحشیانه پوتین، به حساب می‌آید.»

دولت بایدن در روز ۲۸ آوریل از کنگره آمریکا خواست تا تقاضای او مبنی بر کمک ۳۳ میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا به اوکراین را تصویب کند. او همچنین روز ۶ ماه مه ۲۰۲۲، اجازه داد تا یک کمک نظامی ۱۵۰ میلیون دلاری اضافه بر تعهدات قبلی دولت آمریکا در اختیار اوکراین قرار بگیرد.

بیشتر از جهان