پنتاگون گزینه‌های اقدام علیه ایران را به کاخ سفید می‌برد

تقویت همکاری‌های دفاعی و امنیتی با عربستان و حمله‌های سایبری علیه ایران از جمله گزینه‌های مطرح است

Getty Image/ AFP ساختمان پنتاگون در حومه واشینگتن

پنتاگون امروز (جمعه) گزینه‌های برخورد با ایران، پس از حمله‌های شنبه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را به کاخ سفید ارایه می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات پنتاگون امروز در نشستی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فهرستی از گزینه‌ها، شامل اقدام نظامی علیه اهدافی در ایران را ارایه خواهند کرد. این خبرگزاری آمریکایی در ادامه به نقل از منابع آگاه می‌نویسد که پنتاگون در عین حال در مورد پیامد‌های اقدام نظامی علیه ایران و در گرفتن یک جنگ به کاخ سفید هشدار خواهد داد.

حمله‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی بقیق و خریص در عربستان برای مدتی تولید نفت این کشور را به نصف کاهش داد. حوثی‌های یمن،‌ گروه نظامی تحت حمایت ایران مسئولیت این حمله‌ها را پذیرفته‌اند. اما واشینگتن و ریاض ادعا می‌کنند، شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد این حمله‌ها کار ایران بوده است. آنها به تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی موشک‌ها و پهپاد‌ها در پایگاه هوایی اهواز در آستانه حمله‌های روز شنبه و همچنین ساخت ایران بودن سلاح‌های مورد استفاده در این حمله، به عنوان شواهدی برای اثبات ادعای خود اشاره می‌کنند. اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد کرده و در مورد اقدام متقابل در صورت حمله به ایران هشدار داده‌اند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می نویسد، نشست امروز نخستین فرصت برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه واکنش آمریکا به حمله‌های انجام شده علیه نزدیک‌ترین متحد خود در خلیج فارس است.

پیش از این دونالد ترامپ گفته بود که به خزانه‌داری دستور داده شدت تحریم‌ها را علیه ایران افزایش دهد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که تصمیم‌گیری در مورد اقدام علیه ایران به شواهدی بستگی دارد که در اثبات نقش جمهوری اسلامی در این حمله‌ها ارایه می‌شود. در حال حاضر تیمی از کارشناسان سازمان ملل و آمریکا در عربستان سرگرم بررسی ابعاد این حمله و مبدا آن هستند.

در مجموع اغلب ناظران بین‌المللی گستردگی و موفقیت حمله‌های انجام شده‌ را فراتر از قدرت نظامی حوثی‌ها می‌دانند. گروهی از کارشناسان نیز با اشاره به شدت و جهت حمله‌ها، تاکید دارند که این حمله‌ها از خاک یمن انجام نشده است.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد که واکنش آمریکا می‌تواند شامل اقدام نظامی هدفمند، فشار اقتصادی، حمله هوایی و یا حمله‌های سایبری باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن پس از سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاک با موشک زمین به هوای سپاه در سی‌ام خرداد‌ماه، حمله سایبری موفقی علیه ایران انجام داد. گفته می‌شود ترامپ در آخرین دقایق و ساعاتی پس از این اقدام ایران، به دلیل نگرانی از تلفات غیر نظامیان، طرح حمله هدفمند به ایران را متوقف کرد.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که آمریکا از گزینه‌های فیزیکی علیه ایران صرفنظر کند و در مقابل بر تقویت روابط امنیتی و دفاعی با عربستان سعودی تمرکز کند. ریاض پس از این حمله‌ها اعلام کرد که به ائتلاف نظامی خلیج فارس تحت رهبری آمریکا برای تضمین کشتی‌رانی و تجارت بین‌المللی آزاد در منطقه، ملحق می‌شود. برخی کارشناسان نظامی به خلاء‌های موجود در سیستم دفاعی عربستان که نتوانسته حمله‌های روز شنبه را شناسایی کند و مانع آن شود،‌ اشاره می‌کنند. یکی از گزینه‌ها، ارسال موشک‌های پاتریوت و سیستم‌های راداری پیشرفته‌تر به عربستان است. در همین حال فرمانده سنتکام نیز در حال گفتگو با مقامات عربستان در مورد جلوگیری از حمله‌هایی از این دست در آینده است.

با این حال ژنرال ژوزف دانفورد، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرده که وظیفه او این است که گزینه‌های نظامی را در اختیار دولت قرار دهد. به گفته او ترامپ می‌خواهد همه گزینه‌های موجود را بررسی کند.

رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از حمله‌های عربستان به خبرنگاران گفت،‌ نمی‌خواهد با کسی بجنگند، اما هیچ کشوری به اندازه آمریکا برای جنگ در حالت آمادگی کامل قرار ندارد.