سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: بحث حذف سپاه از فهرست تروریسم، یک جنگ روانی است

«سپاه یک بحث حاشیه‌ای است و بر سر پنج، شش مورد هنوز اختلاف باقی‌ است»

مذاکرات بین ایران و آمریکا چند ماهی است که به دلایل گوناگون متوقف شده است- عکس از اقتصاد 24

توقف مذاکرات احیای برجام، فشار اقتصادی بر ایران را افزایش داده است. در حالی که گفته می‌شود روسیه سعی دارد بر سر پرونده هسته‌ای ایران از غرب باج‌خواهی کند، در سوی دیگر، مسئولان جمهوری اسلامی مدعی‌اند که تا حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و تحریم‌های بین‌المللی، حاضر به امضای هیچ توافق جدیدی نیستند. این در حالی است که جوزپ بورل پیشنهاد کرده بود که نام سپاه از آن فهرست حذف شود، اما برخی از تحریم‌های مرتبط با آن همچنان باقی بمانند. در همین زمینه، محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: «به طور کلی بحث سپاه یک جنگ روانی است که غربی‌ها ایجاد کردند برای اینکه ایران را مقصر جلوه دهند، در حالی که سپاه یک بحث حاشیه‌ای است و بر سر پنج - شش مورد هنوز اختلاف باقی‌ است.»

او در گفت‌وگو با «انتخاب» با بیان اینکه «فکر می‌کنند که اگر روند را فرسایشی کنند و پوزیشن بازی به‌هم‌زنی بگیرند، ایران امتیاز می‌دهد»، افزود: «به نظر من مسائل مربوط به سپاه یک جنگ روانی است. ترجیح نمی‌دهم که در داخل کشور در قاعده‌ای بازی کنیم که حریف تعیین کرده است. ما با غربی‌ها تفاوت نظراتی در خیلی از حوزه‌ها در مذاکره داریم و علاقه‌مندیم که تمام آن را حل کنیم؛ سپاه هم یک موردش است. آن‌ها سپاه را بولد می‌کنند تا فرداروز ایران را مقصر جلوه دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«فایننشال تایمز» روز شنبه، ۷ مه، به نقل از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت که او به دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات است که بیش از یک سال، تلاش‌های دیپلماتیک اروپا را تهدید می‌کند.

بورل فشار دیپلماتیک را «آخرین گلوله» توصیف کرد، اما گفت که مذاکره‌کنندگان به ایران «اولتیماتوم» نمی‌دهند.

گزارش‌ها حاکی از این است که مهم‌ترین اختلاف باقی‌مانده برای نهایی‌شدن توافق، بر سر درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه (FTO) آمریکا است. این مسئله باعث بحث‌های گسترده در ایران و ایالات متحده، و مخالفت‌های شدید گروه‌هایی از سیاستمداران و اعضای کنگره آمریکا با آن شده است.

ایران و ایالات متحده از ماه آوریل سال گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را در وین، پایتخت اتریش، و با هدف بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آغاز کردند که فعلا متوقف شده است.