هشدار سفارت ایران در اوکراین: ایرانیان ساکن مولداوی این کشور را ترک کنند

این اطلاعیه پس از آن صادر می‌شود که نگرانی‌ها از گسترش دامنه جنگ اوکراین به مولداوی افزایش یافته است

پس از شروع جنگ روسیه در اوکراین، ایرانی‌های ساکن اوکراین با حمایت دیرهنگام سفارت جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند - شفقنا

سفارت ایران در اوکراین با صدور اطلاعیه‌ای، از ایرانیان ساکن مولداوی خواست خاک این کشور را ترک کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر (ترانس‌نیستریا) در جمهوری مولداوی، از شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می‌شود در اولین فرصت، برای ترک منطقه اقدام کنند. همچنین از ایرانی‌های ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی به ادامه حضورشان در این کشور ضرورتی نیست، تقاضا می‌شود خاک مولداوی را ترک کنند.»

در این اطلاعیه به تعداد ایرانی‌های ساکن ترانس‌نیستریا و مولداوی اشاره‌ای نشده است اما این درخواست پس از آن صادر می‌شود که به‌تازگی رخدادهای بسیاری از جمله تیراندازی در نزدیکی یک انبار تسلیحات و انفجارهایی در مناطق اطراف شهر ریبنیتسا در مولداوی به وقوع پیوسته که نگرانی از گسترش دامنه جنگ اوکراین را افزایش داده است. به‌ویژه اینکه تاکنون معلوم نیست که دست کدام یک از طرف‌های درگیر پشت این حوادث است. مسکو سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین را به اقدام‌های تنش‌زای اخیر متهم می‌کند و کی‌یف هم می‌گوید که روسیه با هدف توجیه عملیات نظامی علیه مولداوی، به دنبال «بی‌ثبات‌سازی» ترانس‌نیستریا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترانس‌نیستریا یک منطقه‌ای در امتداد مرز مولداوی با اوکراین است که حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. ترانس‌نیستریا که بخشی از قلمرو مولداوی بود، در سال ۱۹۹۰ به‌طور یک‌جانبه استقلال خود را اعلام کرد، اما جامعه جهانی این کشور را به رسمیت نشناخت. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین هم‌زمان سفیر اکردیته (سفیر معتبر و دارای اختیار) در جمهوری مولداوی است.

پس از شروع جنگ روسیه در اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران خیلی دیر برای حمایت از ایرانی‌های ساکن اوکراین اقدام کرد. در آن زمان، برخی دانشجویان با انتشار ویدیوهایی، از همکاری نکردن سفارت برای بازگرداندنشان به ایران یا ورودشان به کشورهای همسایه اوکراین خبر دادند. بعضی از آن‌ها گفتند که برای خروج از اوکراین ۲۰ کیلومتر در برف و سرما پیاده‌روی کرده‌اند. در نهایت، وزارت امور خارجه ایران دهم اسفند ۱۴۰۰،  از اسکان ۳۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین در ورشو، پایتخت لهستان، و انتقال ۱۰۰ نفر به ایران خبر داد.

نتایج آماری اداره ارتباطات و اطلاعات ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که حدود چهار هزار و ۲۰۰ ایرانی مقیم اوکراین بوده‌اند. این افراد از طریق سرمایه‌گذاری، کار، تحصیل و پناهجویی به اوکراین رفته‌اند و برخی از آنان حالا پاسپورت اوکراین را گرفته‌اند و دو تابعیتی محسوب می‌شوند. 

سفارت ایران در اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد که فقط یک هزار و ۲۰۰ تن از ایرانی‌های ساکن اوکراین خواهان خروج از این کشورند. پس از خروج این افراد، از تعداد ایرانی‌هایی که به دلیل داشتن تابعیت کشور اوکراین و فراخوان سربازی، اجازه خروج  از این کشور را پیدا نکردند و در آنجا ماندند، آماری منتشر نشد و سفارت ایران در اوکراین هم درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی نکرد.