رئیس سازمان سیا: شواهدی مبنی بر احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی در اوکراین در دست نیست

چین در حال بررسی نتایج جنگ اوکراین است تا برای حمله به تایوان الگو بگیرد

به گفته رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌ای) هیچ شواهد مشخصی مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ با اوکراین وجود ندارد.

بیل برنز که سال گذشته این سمت را برعهده گرفت، می‌گوید که ولادیمیر پوتین ترکیبی خطرناک از نارضایتی و تجاوز را در خود دارد، اما هنوز اقدامی در جهت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای انجام نداده است.

آقای برنز که در کنفرانس خبری «فایننشال تایمز» صحبت می‌کرد، گفت: «ما به‌ عنوان یک نهاد اطلاعاتی، شواهد مشخصی از احتمال برنامه‌ریزی روسیه برای استقرار یا حتی استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای نمی‌بینیم.»

با این حال، برنز هشدار داد که مرحله دوم جنگ - متمرکز در شرق اوکراین - می‌تواند «دست‌کم به همان اندازه خطرناک» و شاید «خطرناک‌تر» از مرحله اول باشد. به گفته او، چارچوب ذهنی پوتین به او اجازه نمی‌دهد که باخت را بپذیرد.

 او افزود: «بنابراین، خطرها در این مرحله بسیار زیاد است، زیرا او قانع شده است که با افزایش دو برابری فشار در اوکراین، می‌تواند پیروز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلافاصله پس از اعزام نیروهای پوتین به اوکراین در ۲۴ فوریه، کرملین سلاح‌های هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش قرار داد. مسکو از آن زمان یک کلاهک هسته‌ای جدید به نام «شیطان ۲» را آزمایش کرده است که تا پاییز آماده استقرار خواهد بود.

این سلاح با قابلیت نصب بر روی موشکی با برد ۱۲ هزار مایل (حدود ۱۹ هزار کیلومتر) و پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت، برای هدف قرار دادن هر شهر بزرگی در جهان طراحی شده است. این موشک می‌تواند تا ۱۵ کلاهک را حمل می‌کند و تحلیلگران معتقدند که می‌تواند در یک حرکت، چندین شهر بریتانیا را از بین ببرد.

 ناظران می‌گویند که در روزهای اخیر، تلویزیون دولتی روسیه کوشیده است استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را برای عموم توجیه کند.

 برنز با اشاره به موضع چین در پیوند با جنگ اوکراین، نیز گفت که این کشور با دقت در حال مطالعه تهاجم روسیه به اوکراین است و احتمالا برنامه‌های درازمدت خود را برای به دست آوردن کنترل تایوان، بر اساس درس‌های این جنگ تنظیم می‌کند.

 او گفت: «رهبری چین به وضوح در تلاش است که ببیند چه درس‌هایی باید از [جنگ] اوکراین در مورد جاه‌طلبی‌های خود و تایوان بگیرد.»

او افزود که پکن از عملکرد ضعیف نیروهای نظامی روسیه و نیز مقاومت شدید تمامی جامعه اوکراین، شگفت‌زده شده است.

رئیس سازمان سیا گفت: «فکر می‌کنم که آن‌ها تحت تاثیر اتحاد فرا-آتلانتیکی برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی به روسیه قرار گرفته‌اند. فکر می‌کنم رهبری چین با دقت به همه این‌ها نگاه می‌کند؛ به هزینه‌ها و عواقب هرگونه تلاش برای استفاده از زور برای دست‌ یافتن به کنترل تایوان.»

 تایوان در تهدید دائمی حمله احتمالی پکن به سر می‌برد. حکومت چین این جزیره دموکراتیک خودگردان را بخشی از قلمرو خود می‌داند که در صورت لزوم، روزی با زور پس گرفته خواهد شد.

از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری تایوان انتخاب شد، فشار بر این کشور را افزایش داده است، زیرا پکن حکومت مستقل این جزیره را  به رسمیت نمی‌شناسد و آن بخشی از قلمرو خود می‌داند.

بیشتر از جهان