بلاروس مسیر هواپیمای حامل فعال سیاسی مخالف را تغییر داد و او را دستگیر کرد

هواپیمای رایان‌ایر حامل فعال سیاسی مخالف روس، به دلیل نگرانی از بمب‌گذاری احتمالی، تغییر مسیر داد و به سمت مینسک حرکت کرد

سوفیا ساپگا (چپ) کانالی در تلگرام راه‌اندازی کرده است و در آن داده‌های مربوط به کارکنان دولتی و نظامی را منتشر کرده که در انجام دستگیری‌های گسترده در جریان تجمع‌های اعتراضی گسترده سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) دست داشتند-Leonid Scheglov/BelTA/Handout via REUTERS

یک فعال روس پس از آن که هواپیمای رایان‌ایر که حامل او بود در ماه مه ۲۰۲۱ مجبور به فرود در مینسک، پایتخت بلاروس شد، به شش سال زندان محکوم شد.  

سوفیا ساپگا و دوست پسر دگراندیش‌اش، رومن پروتاسویچ سوار هواپیمایی بودند که از آتن به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی می‌رفت و به دلیل نگرانی از احتمال بمب‌گذاری مجبور به تغییر مسیر به سمت مینسک شد.

این شرکت هواپیمایی گفت که مسئولان کنترل پرواز بلاروس در حین عبور هواپیما از حریم هوایی این کشور به خدمه آن گفتند خطر بمب‌گذاری وجود دارد و دستور فرود در مینسک را صادر کردند. پس از فرود، این زوج در اقدامی که خشم جهانیان را برانگیخت از هواپیما خارج و بازداشت شدند.

همان موقع سیمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند این اقدام را نوعی «دزدی هوایی» توصیف کرد، درحالی ‌که اورسولا فون در‌لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و مایکل اولری، رئیس رایان ایر، این اقدام را «هواپیماربایی» خواندند.

روز جمعه (۱۶ اردیبهشت)، خانم ساپگا در رابطه با اتهام‌هایی ازجمله تحریک نفرت اجتماعی مجرم شناخته شد. از آن‌جا که او شهروند روسیه است، وکیلش گفت که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، درخواست مداخله خواهند کرد.

او به القای دشمنی و تفرقه‌افکنی اجتماعی، جمع‌آوری و انتشار غیرقانونی اطلاعات زندگی خصوصی یک فرد ناشناس بدون رضایت او محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حکمی که روز جمعه در دادگاه منطقه گرودننسکی بلاروس صادر شد، آمده است : «دادگاه، ساپگا را به اتهام «اقدام‌های عمدی با هدف القای دشمنی و تفرقه‌افکنی اجتماعی درنتیجه وابستگی اجتماعی به گروهی از افراد که عواقب سنگینی به همراه داشته است» مجرم شناخت.»

خانم ساپگا کانالی در تلگرام راه‌اندازی کرده است و در آن داده‌های مربوط به کارکنان دولتی و نظامی را منتشر کرده که در انجام دستگیری‌های گسترده در جریان تجمع‌های اعتراضی گسترده سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) دست داشتند.

این اتفاق پس از آن افتاد که الکساندر لوکاشنکو، حکمران مستبدی که ۲۶ سال بر کشور حکومت می‌کرد، پس از پیروزی اخیر خود با ۸۰ درصد آرا، برای ششمین بار به ریاست جمهوری رسید.

پس از اعلام پیروزی او در ۹ اوت ۲۰۲۰، نگرانی از تقلب در رای‌گیری، اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخت که در آن سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا- او‌اس‌سی‌ای (OSCE) نیروهای انتظامی انتخابات را به استفاده از «خشونت بیش از حد» علیه فعالان متهم کردند.

آقای پروتاسویچ، سردبیر یک کانال تلگرامی دیگر به نام نکستا (Nexta) نیز بود که به سازماندهی اعتراض‌ها در مینسک پایتخت این کشور کمک کرد.

این زوج هریک از بسترهای مجازی خود برای درخواست برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه با هدف سرنگونی لوکاشنکو، اولین و تنها رئیس‌جمهوری بلاروس، استفاده می‌کردند.

به دنبال تغییر مسیر ناگهانی هواپیمای رایان ایر، رهبران اتحادیه اروپا نشستی دو روزه برگزار کردند.

فون در‌لاین گفت: «رفتار ظالمانه و غیرقانونی حکومت بلاروس عواقبی خواهد داشت. کسانی که در هواپیماربایی رایان ایر دست داشته‌اند باید تحریم شوند.»

جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، منحرف کردن مسیر این پرواز را «اقدامی نپذیرفتنی‌» خواند و آن لینده، وزیر خارجه سوئد نیز گفت: «اقدامی خطرناک و بی‌پروا است و اتحادیه اروپا قطعا اقدامی خواهد کرد.»

روسای کارگروه‌های روابط خارجی پارلمان‌های بریتانیا، ایالات متحده، ایرلند، لیتوانی، آلمان، جمهوری چک، لهستان، استونی و لتونی نیز با صدور یک بیانیه مشترک این اقدام را «تروریسم حکومتی» خواندند و محکوم کردند.

وزارت خارجه بلاروس ادعا کرد اقدام مقام‌های این کشور «کاملا با مقررات بین‌المللی منطبق» بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان