خرید بی خرید: اعتصاب متفاوت زنان در روز مادر

در طول یک هفته زنان معترض هیچگونه خریدی نخواهند داشت

زنان معترض ایسلند با اعتصابی یک‌روزه توانستند به خواسته‌های خود برسند - Canva

در پی انتشار گزارشی درباره تصمیم احتمالی دیوان عالی آمریکا مبنی بر لغو قانون حق سقط‌جنین، تعدادی از زنان آمریکایی جنبشی اعتراضی تشکیل دادند که از ۸ می، روز مادر تا یک هفته بعد، زنان را به اعتراضی متفاوت دعوت می‌کند: سر کار نرفتن، خرید نکردن و تحمل نکردن وضعیتی که در آن طوری با زنان رفتار شود که گویی در بدن خودشان مهمان هستند.

 در هفته‌های اخیر مشخص‌شده است که اکثریت قضات دیوان عالی ایالات‌متحده با پیش‌نویس لغو قانون سقط‌جنین که یکی از قضات (ساموئل آلیتو) در این زمینه ارائه کرده است، موافق‌اند.

این اتفاقی است که در آمریکا در حال رخ دادن است اما زنان سراسر دنیا می‌توانند در صف زنان معترض قرار بگیرند. با اعلام این خبر، فعالان حقوق زنان در صفحه‌های اجتماعی‌شان با مخاطبان خود به گفت‌وگو نشستند و برای مقابله با لغو احتمالی قانون حق سقط جنین که نوعی بازگشت به عقب برای زنان در آمریکا محسوب می‌شود، چاره‌جویی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه گفت‌وگوی این زنان کنشگر با مخاطبانشان، انجام نوعی اعتصاب همگانی بود برای اعتراض در مقابل این لایحه. این اعتراضات فراگیر از یکشنبه، ۸ می (روز مادر در برخی کشورها) آغاز می‌شود و تا ۱۵ می ادامه خواهد داشت. 

این پیش‌نویس جنجالی که تهدیدی محسوب می‌شود بر قانون حق سقط‌جنین مصوبه سال ۱۹۷۳، موجب تظاهرات گسترده در سراسر آمریکا شده است. درحالی‌که بیشتر مردم از محافظان و حامیان این حق هستند، ارائه این پیش‌نویس به دیوان عالی کشور برای در پیش گرفتن رویکردی متفاوت، پیامدهای اقتصادی خودش را خواهد داشت. چرا که حالا زنان با جمعیتی متحد و معترض در مقابل این طرح ایستاده‌اند و دیگران را نیز به این حرکت اعتراضی دعوت می‌کنند.

زنان معترض امیدوارند ضرر اقتصادی‌ای که در ادامه این اعتصاب اتفاق خواهد افتاد تاثیر گذار باشد. در طول یک هفته این زنان هیچ‌گونه خریدی نخواهند داشت، به رستوران نخواهند رفت و اگر بتوانند سرکار هم نخواهند رفت. رویکردی که زنان سراسر دنیا در این یک هفته می‌توانند در پیش بگیرند. دست‌کم تا آنجا که می‌توانند و شرایط اقتصادی اجازه آن را می‌دهد.

اعتصاب زنان ایسلند در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۷۵ است الهام‌بخش این اعتراض بود. آن سال بیش از ۹۰ درصد زنان از کار کردن، مراقبت از فرزندان، انجام وظایف خانگی و آشپزی خودداری کردند تا به حقوق برابر برسند. همین بود که ظرف ۵ سال پس‌ازآن لحظه که به «روز تعطیلی زنان» یا «جمعه طولانی» مشهور شد، این کشور توانست نخستین رئیس‌جمهور زن خود را داشته باشد.

حرکت اعتراضی زنان در کشور ایسلند، نگاه همگان- ازجمله سیاست‌مداران- را به آن‌ها تغییر داد و این کشور را در خط مقدم مبارزه برای برابری حقوق زن و مرد، قرار داد.

ویگدیس فینبوگادوتیر که در سال ۱۹۸۰ به ریاست جمهوری ایسلند درآمد، نه‌تنها نخستین زنی بود که در یک انتخابات دموکراتیک به‌عنوان رئیس‌جمهور کشوری انتخاب می‌شد که همچنین نخستین زنی بود که در ۴۱ سالگی توانست کودکی را به فرزندی بگیرد و عنوان «مادر مجرد» داشته باشد.

همان‌طور که زنان ایسلند با صرف تنها ۲۴ ساعت توانستند با فلج کردن کشور به خواسته‌های خود برسند، حالا حامیان اعتصابات زنان در روز مادر امیدوارند در حرکتی مشابه، اما طولانی‌تر، به نتیجه برسند.

این طرح اعتراضی تنها به کار نکردن خلاصه نمی‌شود و آن‌ها که نمی‌توانند کارشان را کنار بگذارند، می‌توانند در جنبه‌های دیگر این حرکت بایستند. می‌شود هرگونه سفارش خرید اینترنتی یا حضوری را به تعلیق درآورد.

بیشتر از جهان