سازمان ملل متحد فرمان طالبان برای حجاب زنان افغانستان را نقض حقوق آنان دانست

فرمان اخیر طالبان در مورد حجاب زنان و شیوه‌های تنبیه آنان باعث می‌شود تا جامعه جهانی در قبال این گروه وارد تعامل تازه‌ای شود

فرمان طالبان در مورد حجاب زنان در افغانستان با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است. اکثر نهادها، سازمان‌های بین‌المللی و چهره‌های مطرح جهان این فرمان را نقض حقوق زنان در افغانستان دانسته‌اند. دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای نگرانی خود را درباره پیامدهای این فرمان اعلام کرد.

یوناما در بیانیه خود آورده است: «ما به‌شدت در مورد فرمان مقام‌های طالبان نگرانیم که همه زنان باید صورت خود را در ملا عام بپوشانند، زنان فقط در موارد ضروری باید از خانه خارج شوند و نقض این دستورالعمل به مجازات زنان و اقوام مرد آنان منجر می‌شود.» اطلاعاتی که یوناما دریافت کرده حاکی از آن است که این یک دستورالعمل رسمی است و این فرمان اجرا خواهد شد.

یوناما همچنین نوشت که پس از سقوط جمهوری در افغانستان و سلطه طالبان، این گروه تضمین داده بود که به حقوق زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احترام خواهد گذاشت. یوناما نوشت این تصمیم با تضمین‌های متعدد این گروه در مورد احترام و حمایت از حقوق بشر همه افغان‌ها، ازجمله حقوق زنان و دختران، که نمایندگان طالبان در طول دهه گذشته در بحث‌ها و مذاکرات به جامعه جهانی ارائه کرده بودند، در تضاد است. طالبان در اوت ۲۰۲۱ این تضمین‌ها را مبنی بر اینکه زنان از حقوقشان در کار، آموزش و به‌طورکلی در جامعه برخوردار خواهند بود، تکرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور یوناما تصمیم طالبان در مورد حجاب زنان، آنان را وادار می کند تا تعامل تازه‌ای را در قبال این گروه در پیش بگیرند. تصمیم شش هفته قبل طالبان درخصوص تعطیلی مدارس برای دختران دانش‌آموز، با واکنش‌های تند جامعه جهانی و محکومیت این فرمان روبه‌رو شد؛ اما فرمان اخیر طالبان در مورد حجاب زنان و شیوه‌های تنبیه آنان باعث می‌شود تا جامعه جهانی در قبال این گروه وارد تعامل تازه‌ای شود. یوناما خواهان ملاقات با مقام‌های طالبان شد و گفت از طالبان می‌خواهد که این فرمان را شفاف‌سازی کنند. همچنین یوناما گفت در مورد این فرمان با جامعه جهانی گفت‌وگو خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این زمینه در صفحه توییترش نوشت: «من از اعلامیه طالبان مبنی‌بر این‌که زنان باید صورت خود را در ملا عام بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، نگرانم.  
بار دیگر از طالبان می‌خواهم که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدهایشان براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.»
 

نماینده ویژه دولت آمریکا در زمینه حقوق زنان افغانستان نیز به‌ فرمان طالبان واکنش نشان داد. رینا امیری، نماینده آمریکا در مسائل حقوقی زنان افغانستان، در صفحه رسمی توییترش نوشت: «طالبان به اتخاذ سیاست‌های سرکوب زنان و دختران با ‌عنوان جایگزینی برای رسیدگی به بحران اقتصادی و نیاز به حکومت فراگیر ادامه می‌دهند. من به افغان‌ها و جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به این اقدام‌های ظالمانه، بازگشایی مدارس دخترانه، اجازه کار به زنان و ازسرگیری زندگی‌شان می‌پیوندم.»

بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد نیز به این فرمان طالبان واکنش نشان داد. آقای بورگه در حساب توییترش نوشت: «درک این امر دشوار است، اما طالبان امروز یکی از سخت‌ترین محدودیت‌ها را بر زنان افغانستان از زمان به دست گرفتن قدرت اعمال کردند و به آن‌ها دستور دادند که در ملاعام برقع بپوشند. این فرمان، افزون بر ممنوعیت کار زنان در بسیاری از مشاغل دولتی و ممنوعیت دختران از تحصیلات متوسطه است.»
 

امارت اسلامی طالبان روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت (هفتم ماه مه) در فرمانی از زنان خواست بر اساس دستورالعمل صادرشده آن‌ها حجاب داشته باشند. آنان از زنان خواستند تمامی بدنشان را در برقع که به باور این گروه نماد ارزش‌های فرهنگی افغانستان است، بپوشانند. بر اساس این فرمان اگر زنان از این فرمان سرپیچی کنند، به همراه مردان خانواده‌شان مجازات خواهند شد و حتی زندانی می‌شوند. بر اساس این فرمان زنان کارمند دولتی اگر حجاب مورد نظر طالبان را رعایت نکنند، از کارشان برکنار خواهند شد. همچنین مردانی که زنانشان بی‌حجاب‌اند نیز از کارهای دولتی‌ برکنار می‌شوند. باید یادآوری کرد که برقع که در افغانستان به آن چادری می‌گویند، نوعی پوشش زنان در پاکستان است که از آن کشور وارد افغانستان شد. زنان در افغانستان از سال‌ها پیش برای حجاب از شال‌ها یا روسری‌های بزرگ استفاده می‌کردند که سر و گردنشان را می‌پوشاند و صورتشان معلوم است.