رتبه‌بندی شادترین کشورهای خاورمیانه: اسرائیل اول، ایران هفتم

اقدام‌هایی که دولت‌ها انجام می‌دهند تاثیر عمده‌ای در میزان شادی مردم یک کشور دارد

سال گذشته، در میانه همه‌گیری ویروس کرونا، اسرائیل موفق شد به رتبه دوازدهم در گزارش شادی جهانی برسد - Emmanuel DUNAND / AFP

بر اساس رتبه‌بندی مجله گلوبال‌ فاینانس که براساس گزارش میزان شادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، اسرائیل در رتبه نخست شادترین کشورها در منطقه خاورمیانه قرار دارد. بحرین رتبه دوم و امارات متحده عربی رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌ است. نکته قابل توجه رتبه ایران است. این کشور در خاورمیانه در رتبه هفتم و در سطح جهانی در رتبه ۱۱۰ قرار دارد که نشان می‌دهد وضعیت خوبی ندارد.

طی چند سال اخیر، خاورمیانه تحت تاثیر سقوط قیمت نفت، اعتراض‌های ضد دولتی در چندین کشور و سپس کووید-۱۹ قرار گرفته است. در پس‌زمینه چالش‌های اخیر، این منطقه دارای تاریخچه‌ای از مشکلات دیرینه است: جنگ‌ها و درگیری‌های قومی، اختلاف‌های مذهبی حل‌نشده و بلایای انسانی.

گزارش میزان شادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ تصویری از افراط در خاورمیانه را ترسیم می‌کند: از یک سو، برخی از کشورها بسیار ثروتمند و شادند و از سوی دیگر، برخی کشورها آن‌قدر ناراضی‌اند که یا در قعر رتبه‌بندی جهانی قرار دارند (مانند یمن، اردن، لبنان) یا کاملا حذف شده‌اند و هیچ ارزیابی برای آن ارائه نشده است (مانند سوریه).

جنگ احتمالا بدترین عنصر برای خوشبختی انسان است و این گزارش بارها در طول سال‌ها اشاره کرده است که ثروت به خودی‌ خود کارساز نیست. در کنار درآمد، حمایت اجتماعی در مواقع ضروری، امید به زندگی سالم، وجود نداشتن فساد در دولت، آزادی در انتخاب سبک زندگی و سخاوت به دیگران متغیرهای کلیدی دیگری‌اند که محققان شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل در گزارش خود برای ارزیابی رضایت از زندگی استفاده می‌کنند.

توازن همه این عوامل شانس بهتری برای خوشبختی کلی فراهم می‌کند تا اینکه تنها چند مورد خیلی خوب و بقیه بد باشند. در واقع، بسیاری از کشورهای خاورمیانه فاقد این تعادل و توازن‌اند.

۳- امارات متحده عربی

کشاورزی، ماهیگیری و تجارت مروارید: این‌ها پایه‌های اصلی اقتصادی این کشور خلیج‌فارس بودند. سپس نفت در دهه ۱۹۵۰ کشف شد و همه چیز تغییر کرد. امروزه، اکثریت جمعیت آن از ثروت قابل‌ توجهی برخوردارند. معماری سنتی اسلامی با آسمان‌خراش‌های مدرن و مراکز خرید مجلل آمیخته شده است و کارگران از سراسر جهان می‌آیند که با دریافت حقوق‌های معاف از مالیات و تابش آفتاب در تمام طول سال از زندگی بهتری بهره‌مند شوند. به‌طور کلی، تنها حدود ۲۰ درصد از مردم این کشور محلی‌اند و در خود امارات به دنیا آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی کشوری شاد است. پس از سقوط در سال گذشته، بار دیگر یک رتبه خوب در گزارش جهانی سازمان ملل متحد به دست آورد. این کشور با تقریبا ۱۰ میلیون شهروند و مهاجر، تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفت و مانند سایر نقاط جهان، هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته است. موضوعی که بخش اقتصاد غیرنفتی، به‌ویژه گردشگری را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد و کارگران مهاجر - که معمولا سطح شادی بسیار کمتری را در مقایسه با اتباع بومی دارند - ناگهان خود را بیکار و بدون هیچ حمایتی دیدند. همان‌طور که در این گزارش بارها در طول سال‌ها تاکید شده است، شادترین کشورها سخاوتمندترین و برابرترین‌اند.

۲- بحرین

این کشور جزیره‌ای کوچک در خلیج‌فارس است که چیزهایی درباره شادی می‌داند: از سال ۲۰۱۳، زمانی که بحرین در رتبه ۷۹ کشورهای شاد جهان ایستاده بود، با ۵۸ پله صعود به رتبه ۲۱ در سطح جهانی رسیده است.

بحرین با جمعیتی ۱.۷ میلیون نفری و ثروت متکی بر منابع نفت و گاز طبیعی و همچنین بانکداری و گردشگری یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. اما ثروت این کشور چیز جدیدی نیست، پس چه چیزی باعث صعود سریع آن در رتبه‌بندی شادی شده است؟ در چند سال گذشته، دولت برنامه‌های اجتماعی برای حمایت از اشتغال، برابری و رفاه عمومی را بسیار گسترش داده است. در نتیجه، بحرین در زمینه حمایت از مردم و خانواده‌ها در مواقع ضروری، امید به زندگی سالم و آزادی در انتخاب سبک زندگی امتیاز خوبی کسب می‌کند. کارهایی که دولت‌ها انجام می‌دهند تاثیر عمده‌ای در تعیین شادی مردم آن‌ها دارد و دولت بحرین نقش خود را افزایش داده است.

۱-اسرائیل

سال گذشته، در میانه همه‌گیری ویروس کرونا، اسرائیل موفق شد به رتبه دوازدهم در گزارش شادی جهانی برسد.

 شواهد نشان می‌دهد که نرخ بالای آلودگی و مرگ‌و‌میر در یک کشور امتیاز کلی شادی را به‌طور قابل‌ توجهی تغییر نمی‌دهد. تصور مردم از نحوه مدیریت کشورشان در دوران همه‌گیری کرونا می‌تواند به افزایش حس خوشبختی کمک کند و اسرائیل در این زمینه کار بزرگی انجام داد، به‌طوری که در جدیدترین نسخه رتبه‌بندی، وضعیت اسرائیل سه رتبه بهبود پیدا کرد و برای اولین بار بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفت.

اما همچنین لازم به ذکر است که از زمانی که این شاخص برای اولین بار در یک دهه پیش منتشر شد، اسرائیل هرگز پایین‌تر از رتبه چهاردهم قرار نگرفته است؛ به عبارت دیگر، این کشور یکی از شادترین کشورهای جهان است.

بیشتر از جهان