تولد یک‌سالگی ۹ قلوهای اهل کشور مالی

حلیمه سیسه، که در حال حاضر ۲۶ سال دارد، چهارم ماه مه ۲۰۲۱، پنج دختر و چهار پسر به دنیا آورد و از این جهت رکوردی جهانی ثبت کرد

به گزارش بی‌بی‌سی، ۹ کودکی که سال گذشته همزمان از یک مادر متولد شدند، در سلامت کامل به سر می‌برند و خانواده آن‌ها به منظور برگزاری جشن تولد یک‌سالگی این کودکان دور هم جمع شده‌اند. عبدالقادر عربی، پدر این ۹ کودک، در این رابطه به بی‌بی‌سی گفت:«در حال حاضر همه بچه‌ها چهاردست‌وپا راه می‌روند. برخی از آن‌ها هم می‌توانند سر پا بایستند و اگر دست‌شان را به جایی بگیرند حتی می‌توانند راه بروند.»

حلیمه سیسه، که در حال حاضر ۲۶ سال دارد، چهارم ماه مه ۲۰۲۱، پنج دختر و چهار پسر به دنیا آورد. اگرچه پزشک‌ها پیش از وضع حمل به این زن اهل کشور مالی گفته بودند هفت کودک به دنیا خواهد آورد، اما در نهایت او ۹ کودک به دنیا آورد و از این جهت رکوردی جهانی ثبت کرد.

پیش از حلیمه، زنی آمریکایی، که در سال ۲۰۰۹، هشت کودک به دنیا آورده بود، این رکورد را در اختیار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۹۹ دو زن از کشورهای استرالیا و مالزی توانسته بودند به‌صورت همزمان ۹ کودک به دنیا بیاورند. با این‌حال هیچ کدام از کودک‌های متولد شده نتوانسته بودند بیش از چند روز زنده بمانند.

به گفته عبدالقادر عربی، نگهداری از این کودکان کار آسانی نیست، اما به باور او این اتفاق وجوه بزرگی در زندگی آن‌ها داشته است. عربی می‌گوید:«وقتی به همه نوزادان، که در سلامت کامل‌ از چپ به راست ایستاده‌اند، نگاه می‌کنم خیالم راحت می‌شود و همه [مشکلات] را فراموش می‌کنم.»

به گفته پدر این کودکان آن‌ها، همراه با پرستارها و چند نفری از همسایه‌های‌شان، به مناسبت تولد یک سالگی این کودکان جشنی کوچک برپا کرده‌اند. عبدالقادر عربی احساسش در این‌باره را این‌گونه توضیح می‌دهد:«هیچ چیزی بهتر از تولد یک‌سالگی نیست؛ ما این لحظه بزرگ را به یاد خواهیم سپرد.»  

تحقیقات و تجارب پزشکی نشان می‌دهد، عموما سلامت زنانی که کودکان چند قلو به دنیا می‌آورند در خطر خواهد بود. از سوی دیگر سلامت نوزادهای چندقلو نیز می‌تواند در خطر باشد و مشکلاتی در مسیر رشد آن‌ها به وجود آید. به همین دلیل دولت مالی، پس از وضع حمل حلیمه سیسه، او و ۹ نوزاد تازه متولد شده‌اش را به مراکش فرستاد تا تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند.

عبدالقادر عربی می‌گوید همسر و فرزندانش در حال حاضر در مرکزی پزشکی زندگی می‌کنند. او در ادامه به بی‌بی‌سی چنین می‌گوید: «در این مرکز پرستارهایی حضور دارند که به همسرم در نگهداری کودکان کمک می‌کنند.» به گفته همسر حلیمه، این مرکز پزشکی در مراکش فهرستی از غذاها تهیه کرده و همسر و کودکان او تحت رژیم غذایی خاصی قرار دارند.

عربی در مورد فرزندانش می‌گوید:«هر کدام از آن‌ها شخصیت و ویژگی‌های متفاوتی دارند. [به عنوان مثال] بعضی از بچه‌ها ساکت‌اند، در حالی که بعضی دیگر سر و صدا به راه می‌اندازند و گریه می‌کنند.»

بیشتر از جهان