ریچارد نفیو: به دلیل اختلاف‌نظر از تیم مذاکره‌کننده با ایران جدا شدم

عضو سابق تیم مذاکره‌ کننده آمریکا با ایران اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا را هم ترک کرده است

ریچارد نفیو (چپ)، پس از جدا شدن از تیم مذاکره‌کننده و حالا جدایی از وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد قصد دارد به دانشگاه برگردد _ C-SPAN

ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌ کننده آمریکا با ایران، اعلام کرد که به دلیل اختلاف‌نظر با تیم مذاکره کننده دولت، از آنها جدا شده است.

او که ششم دسامبر سال گذشته از این تیم جدا شده بود، با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود، نوشت: «من در ششم دسامبر تیم مذاکره‌کننده با ایران را به دلیل اختلاف‌نظر صادقانه در مورد سیاست، ترک کردم. هفته گذشته هم وزارت امور خارجه را ترک کردم.»

او در ادامه توضیحات خود، با اشاره به اینکه همچنان مذاکرات ادامه دارد، عنوان کرد که در حال حاضر قصد ندارد جزئیات بیشتری را در این مورد به صورت عمومی بیان کند. نفیو که خدمت خود در دولت ایالات متحده را یک افتخار عنوان کرده بود، نوشت: «اگر در آینده برای نقش دیگری در دولت در نظر گرفته شوم، افتخار می‌کنم اما قصد دارم به دانشگاه برگردم.»

ریچارد نفیو از حامیان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بود که خواستار مواضع سخت‌گیرانه‌تر ایالات متحده در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بود. او نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» است که پیش از این به عنوان محقق ارشد در دانشگاه کلمبیا و موسسه بروکینگز، فعالیت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با کنار رفتن نفیو از تیم مذاکره‌کننده آمریکایی، نشریه وال استریت ژورنال از کناره‌گیری دو عضو دیگر این تیم که مایل به سخت‌گیری بیشتر در جریان مذاکره با ایران بودند نیز خبر داده بود. موارد اختلاف به گزارش وال استریت ژورنال بر سرنحوه اعمال تحریم‌ها و توقف مذاکرات با توجه به وقت‌کشی ایران و پیشرفت هسته‌ای‌اش و اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه بوده است. منابع آگاه گفته بودند برخی اختلاف‌نظرها در زمینه موضوعاتی است که در دولت بایدن در مورد آنها تصمیم‌گیری شده است.

در فروردین ماه سال جاری نیز به دنبال افزایش اختلاف‌نظرها در مورد روند مذاکره با ایران، یک دیپلمات دیگر آمریکایی نیز از همکاری با دولت بایدن کناره‌گیری کرده بود. هاآرتص، در این خصوص نوشته بود که «دن شاپیرو» که در دولت اوباما نیز به عنوان سفری آمریکا در تل آویو مشغول به کار بوده، پس از چند ماه فعالیت به عنوان کارمند ویژه و مشاور ارشد دولت بایدن در تیم مذاکراتی حضور داشت. او در آن زمان در حساب توییتر شخصی خود نوشته بود: «من اوت گذشته برای یک مشاوره ۶ماهه به وزارت خارجه پیوستم، زیرا از سیاست دولت بایدن برای حصول اطمینان از دست‌نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای، حمایت می‌کردم. امروز هنوز هم از آن حمایت می‌کنم، درحالی‌که وارد یک فرصت کاری جدید و فوق‌العاده می‌شوم.» شاپیرو درمورد علت خروجش از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا توضیحی نداد، اما در توییت دیگری، عنوان کرد: «اگر و زمانی که توافقی به‌دست آید، در آن زمان، چیزهای بیشتری برای گفتن خواهم داشت.»

این اختلاف‌نظرات میان تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مورد ایران، از سال گذشته نیز وجود داشت که در جریان آغاز مذاکرات با تیم جدید دولت رئیسی همراه با شروط جدیدی که داشتند، افزایش یافته است.

بیشتر از جهان