ند پرایس: بازگشت احتمالی به برجام بر عزم ما برای مقابله با تهدیدهای سپاه اثری ندارد 

«برجام فقط در باره یک چیز است و آن برنامه هسته‌ای ایران است»

پرایس بحث سرآمدن فرصت بازگشت به برجام را نادرست دانست و گفت که هیچ ارزیابی محرمانه‌ای در این زمینه وجود ندارد- Andrew Harnik/ AFP

ند پرایس، سخنگوی خارجه ایالات متحده، تاکید کرد که برجام تنها درباره «برنامه هسته‌ای» ایران است و بازگشت احتمالی به آن، به‌هیچ‌وجه بر عزم و توانایی دولت آمریکا برای ادامه مبارزه با دیگر جنبه‌های سیاست‌های مخرب ایران در منطقه، ازجمله فعالیت‌های تروریستی و تهدیدهای سپاه پاسداران تاثیری  نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در نشست خبری روز پنجشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در پاسخ به سوالی درباره لایحه اخیر مجلس سنای آمریکا درمورد منع دولت از حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی، گفت: «ما در نگرانی که سنا درمورد سایر جنبه‌های رفتار ایران، ازجمله توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم ازطریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر موارد مطرح می‌کند، با آن‌ها شریکیم.» 

او تاکید کرد که به‌دلیل همین نگرانی‌ها، دولت در سال گذشته تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را افزایش داده و از از ۱۰۷ مورد تحریمی که از ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ (زمان شروع‌به کار دولت جو بایدن) علیه ایران اعمال کرده‌، ۸۶ موردش، یعنی بیش‌از سه‌چهارم، مربوط به سپاه پاسداران بوده است. 

پرایس گفت: «ما متعهدیم که به‌همراه شرکایمان تمام تلاش خود را برای مقابله با تهدیدهای سپاه پاسداران انجام دهیم.»

او افزود: «هیچ چیز در بازگشت بالقوه به برجام وجود ندارد که به‌هر ترتیبی بخواهد عزم ما یا توانایی‌مان را برای ادامه مبارزه با این جنبه‌های سیاست‌های ایران در منطقه کاهش دهد.» 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درمورد پرداختن به برنامه موشکی ایران، حمایتش از افراط‌گرایی در منطقه و موارد مشابه در توافق احتمالی برای بازگشت به برجام، گفت: «برجام فقط درباره یک چیز است و آن برنامه هسته‌ای ایران است.»

پس‌از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین، هرچند که طرف‌‌ها از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت دو طرف به برجام خبر داده بودند، نزدیک به دو ماه است که این مذاکرات متوقف مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از این است که مهم‌ترین اختلاف باقی‌مانده برای نهایی‌شدن توافق، برسر درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه (FTO) آمریکاست. این مسئله عامل بحث‌های گسترده در ایران و ایالات متحده و مخالفت‌های شدید گروه‌هایی از سیاستمداران و اعضای کنگره آمریکا با آن شده است.

مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه لایحه غیرالزام‌آوری درمورد منع دولت از حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی تصویب کرد. این درحالی است که با وجود گزارش‌های پیشین مبنی‌بر آمادگی دولت بایدن برای پذیرش این خواسته ایران در راستای احیای برجام، به‌نظر می‌رسد با ادامه مخالفت‌های شدید جمهوری‌خواهان با چنین تصمیمی، دولت بایدن نیز در رویکرد خود تجدید نظر کرده باشد.

ند پرایس در نشست خبری روز پنجشنبه خود بار دیگر بازگشت به برجام را درراستای منافع امنیت ملی ایالات متحده و همچنان بهترین گزینه در حال حاضر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دانست.

او همچنین با اشاره به سخنان اخیر سناتور باب منندز،‌ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، صحبت‌ها در باره سرآمدن فرصت بازگشت به برجام را نادرست دانست و گفت که هیچ ارزیابی محرمانه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که اکنون ایالات‌متحده برای هر دو سناریوی بازگشت دوجانبه به برجام و سناریوی بدون توافق آماده است.

او روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی در باره برنامه جایگزین (پلن بی) آمریکا درصورت به‌توافق نرسیدن برای بازگشت به برجام، گفت که «از همان ابتدا برای ما روشن بود» امکان رسیدن به توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل تعهدهای امضاشده در برجام «هرگز قطعی و تضمین‌شده نیست» بنابراین با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان از چندین ماه پیش، در مورد یک رویکرد جایگزین گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و «این چیزی نیست که ما تنها در روزهای اخیر یا حتی هفته‌های اخیر انجام داده باشیم».

پرایس افزود: «بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، متعهد است که نگذارد ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست یابد. برجام، اگر دوباره اجرا شود، وسیله‌ای برای آن کار خواهد بود؛ ولی ما در تعامل با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان، به‌دنبال آنیم که ابزاری ابداع کنیم تا از طریق آن بتوانیم به تعهد رئیس جمهوری عمل کنیم، چه با برجام و چه بدون آن.»

او در پاسخ به سوالی درمورد احتمال روی میز بودن گزینه «حمله نظامی» در این زمینه، گفت: «ما معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگو موثرترین، پایدارترین و بادوام‌ترین ابزار را به ما ارائه می‌دهد تا ازطریق آن اطمینان پیدا کنیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»