دبیرکل سازمان ملل خواهان انتخابات آزاد و فراگیر در لبنان شد

در انتخابات پارلمانی ۱۵ مه لبنان، در مجموع ۱۰۳ فهرست انتخاباتی، با حضور ۱۰۴۴ نامزد، ارائه شده است

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که به طور مساوی میان مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده است- ANWAR AMRO / AFP

در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواهان برگزاری یک انتخابات آزاد، شفاف و فراگیر و تشکیل فوری یک دولت قانونی و مسئول شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در گزارشی نوشت دبیرکل سازمان ملل خواهان تشکیل دولتی است که رسیدگی به مشکلات جامعه لبنان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و پاسخگوی بحران‌‌های کنونی کشور باشد.

در گزارش روز پنج‌شنبه آنتونیو گوترش، به شورای امنیت سازمان ملل، اشاره شده که «دوقطبی سیاسی» در جامعه لبنان در حالی تشدید شده است ؛ که مردم عادی هر روز برای تامین نیازهای اساسی خود مشکل دارند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود، اعتراض‌های پرشمار سال‌های اخیر لبنان را نتیجه «ناامیدی عمومی از وضعیت سیاسی» کشور و بحران‌های اقتصادی حاکم معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است ۱۰ روز دیگر برگزار شود. این انتخابات، نخستین رقابت سیاسی میان احزاب لبنان از زمان آغاز فروپاشی اقتصادی کشور، در اواخر سال ۲۰۱۹، است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخشی از گزارش روز پنج‌شنبه‌اش، با اشاره به بحران‌ها و وضعیت اقتصادی-سیاسی کنونی لبنان می‌نویسد: احزاب و نیروهای دولتی لبنان، در عمل هیچ کاری برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشور انجام نداده‌‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، مردم لبنان در حال حاضر با مشکلات پرشماری نظیر فقر و بحران‌های اقتصادی، بی‌برقی، نبودن دارو و عدم جمع‌آوری زباله و… مواجه‌اند؛ اما جناح‌های مختلف دولت عملا هیچ کاری برای آنها انجام نمی‌دهند.

انتخابات پارلمانی ۱۵ مه لبنان، همچنین نخستین انتخابات پس از انفجار چهارم اوت سال ۲۰۲۰ در بندر بیروت است. حادثه‌ فاجعه‌باری که دستکم ۲۱۵ کشته بر جای گذاشت و در نهایت به خشم و تشدید نارضایتی‌های عمومی در جامعه لبنان انجامید.

در انتخابات پارلمانی ۱۵ مه لبنان، در مجموع ۱۰۳ فهرست انتخاباتی، با حضور ۱۰۴۴ نامزد، ارائه شده است.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که به طور مساوی میان مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده است.

بیشتر از جهان