درگیری‌ در تخار؛ نیروهای جبهه مقاومت چند روستا را تصرف کردند

جوانان ورسج به گونه خودجوش علیه طالبان اسلحه به دست گرفته‌اند

شماری از نظامیان پیشین نیز در میان نیروهای جبهه مقاومت ملی حضور دارند-عرفان برزگر/ فیسبوک

روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، چند روستا در شهرستان ورسج تخار در شمال‌شرق افغانستان، میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی دست به دست شد.

منابع آگاه در تخار با شرط محفوظ ماندن نام خود به ایندیپندنت فارسی گفتند شماری از ساکنان شهرستان‌های تخار، به گونه خودجوش به حمایت از جبهه مقاومت ملی اسلحه گرفتند و روز سه‌شنبه، در شماری از روستا ها اعلام موجودیت کردند.

این افراد که شمارشان بیش از ۱۰۰ نفر گفته شده تا کنون در روستاهای پچک‌بالا، پاکانی، استیشن برق و برخی نواحی مرکزی شهرستان ورسج، پرچم جبهه مقاومت ملی افغانستان را بلند کرده‌اند.

به گفته این منبع، شام روز سه‌شنبه، نیروهای طالبان از هراس مواجه شدن با حمله تهاجمی نیروهای جبهه مقاومت، سنگر های شان را در مرکز این شهرستان ترک کردند، اما صبح روز چهارشنبه، با نیروی بیشتر به مرکز این شهرستان حضور یافتند. درگیری‌های پراکنده در برخی از نواحی ورسج رخ داده است، اما هنوز از تلفات وارد شده بر دو طرف، گزارشی در دست نیست.

در همین حال، برخی از باشندگان تخار می‌گویند، در میان نیروهای جبهه مقاومت ملی که به تازگی در شهرستان ورسج اعلام حضور کرده‌اند، شماری از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان حضور دارند. به باور این منابع، طالبان به شدت در تلاش افزایش نیرو برای حمله بر مواضع نیروهای جبهه مقاومت استند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عکس‌های پخش شده در فضای مجازی از شهرستان ورسج نشان می‌‌دهند که نیروهای جبهه مقاومت ملی، در برخی از روستاها پرچم جبهه مقاومت ملی و پرچم ملی افغانستان را نصب کرده‌اند. سخنگوی جبهه مقاومت ملی و فرماندهان این جبهه در تخار، تا کنون در مورد درگیری‌‎های اخیر جزئیات را با رسانه‌ها شریک نساخته است.

شهرستان ورسج از سال ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ که طالبان بر افغانستان مسلط بودند، از پایگاه‌های مهم نظامی به فرماندهی احمدشاه مسعود بود. بیشتر نیروهای تحت امر مسعود را ساکنان پنجشیر، بدخشان، تخار و بومی‌های ورسج  تشکیل می‌دادند.

هرچند بیشتر فرماندهانی که تحت امر احمدشاه مسعود، علیه طالبان جنگیدند، اکنون از افغانستان خارج شده‌اند، اما اکنون شماری از نیروهای امنیتی پیشین و جوانان ورسج، برای مبارزه با طالبان مسلح شده‌اند.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در ۹ ماه گذشته، بار ها با طالبان در پنجشیر، کاپیسا، بغلان، پروان، بدخشان و تخار درگیر شده است. نیروهای این جبهه که بیشتر در نواحی کوهستانی مستقر اند، تلاش دارند حملات شان را علیه طالبان افزایش دهند.

در کنار جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی افغانستان به رهبری شماری از نظامیان دولت پیشین افغانستان نیز علیه طالبان می‌جنگد. نیروهای این دو جبهه، در برخی از نواحی از جمله اندراب، به صورت مشترک علیه طالبان می‌جنگند.