نیروهای روسیه حملات اتمی شبیه‌سازی‌شده را تمرین کردند

در روزهای اخیر تلویزیون دولتی روسیه تلاش کرده است تا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در افکار عمومی جا بیندازد

نیروهای روس در کالینینگراد پرتاب شبیه‌سازی‌شده موشک‌ اسکندر را تمرین کردند (تصویر آرشیوی)- Ministry of Defence of the Russian Federation

 

در هفتادمین روز حمله نظامی مسکو به اوکراین، روسیه اعلام کرد که نیروهای آن کشور حملات شبیه‌سازی‌شده با موشک‌هایی را که موشکی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، در منطقه کالینینگراد تمرین کرده‌اند.

منطقه کالینینگراد بخشی از روسیه، اما جدا از خاک اصلی آن کشور است که در ساحل دریای بالتیک در شمال اروپا، میان دو کشور لهستان و لیتوانی واقع شده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در جریان یک عملیات جنگی آموزشی در منطقه کالینینگراد «پرتاب الکترونیکی» شبیه‌سازی‌شده سامانه‌های سیار موشک‌های بالستیک اسکندر را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، تمرین کرده است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای روس حملات منفرد و چندگانه به اهدافی شبیه پرتابگرهای سامانه‌های موشکی، فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های حفاظت‌شده، تجهیزات نظامی و مواضع فرماندهی یک دشمن فرضی را تمرین کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه افزود که در این تمرین آموزشی، نیروهای نظامی پس از انجام پرتاب‌های «الکترونیکی»، برای جلوگیری از «حمله تلافی‌جویانه احتمالی» مانوری نیز برای تغییر موضع انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این رزمایش که با حضور بیش‌از یک‌صد سرباز انجام شد، واحدهای رزمی علاوه‌بر این، «اقداماتی در شرایط آلودگی شیمیایی یا تشعشع اتمی» را نیز تمرین کردند.

هم‌زمان ناظران می‌گویند که در روزهای اخیر، تلویزیون دولتی روسیه تلاش کرده است تا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در افکار عمومی جا بیندازد.

دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه روسی نوایا گازتا و برنده جایزه صلح نوبل، روز سه‌شنبه گفت: «دو هفته است که از تلویزیون‌هایمان می‌شنویم که سیلوهای هسته‌ای (تاسیسات زیرزمینی پرتاب موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای) باید باز شوند.»

روسیه بلافاصله پس از اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین در پنجم اسفندماه (۲۴ فوریه)، نیروهای اتمی آن کشور را در حالت آماده‌باش قرار داد و رئیس جمهوری آن کشور، ولادیمیر پوتین، تهدیدهایی ضمنی مبنی‌بر تمایل به اعزام تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای تاکتیکی به میدان جنگ را مطرح کرد.

بیشتر از جهان