دادگاه حمید نوری پایان یافت؛ تیرماه حکم صادر می‌شود

وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای سوئدی خود دادگاه نوری را غیرقانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد

پیش از دادگاه پایانی حمید نوری، دادستانی سوئد تقاضای صدور حکم حبس ابد او را داده بود _ عکس از توییتر ایرج مصداقی

جلسه پایانی دادگاه حمید نوری، دادیار اسبق قوه قضائیه ایران و متهم به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، با اعلام تاریخ صدور حکم او و اظهارات عجیب این متهم در دادگاه، پایان یافت. جایی ‌که حمید نوری در جریان دفاع آخر خود این جمله که؛ «آشتی، آشتی، آشتی، با هم برویم تو کشتی» را جمله‌ای پرمعنا عنوان کرد.

چهاردهم اردیبهشت، نود و دومین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حمید نوری تحت عنوان رسیدگی به «نقض قوانین بین‌المللی» و «قتل عمد»، در استکهلم سوئد برگزار شد و این دادگاه اعلام کرد در تاریخ ۱۴ ژوئیه  (۲۳ تیرماه) حکم این متهم را صادر خواهد شد.

در جلسه روز سه‌شنبه، وکلای حمید نوری عنوان کرده بودند که در این دادگاه برای محکوم کردن جمهوری اسلامی سیاسی‌کاری صورت گرفته است. آنها در جلسه روز چهارشنبه نیز دفاعیه نهایی خود برای حمید نوری را ارائه کردند. وکلای نوری ضمن درخواست آزادی موکل خود و ابطال کیفرخواست او، اعلام کردند که ادعای غرامت وکلای شاهدان نیز باید نادیده گرفته شود.

حمید نوری نیز که در این دادگاه به عنوان متهم حضور داشت، در آخرین اظهارات خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه نتیجه دادگاه و دادگاه استیناف طوری باشد که مانع دشمنی و کینه میان مردم ایران و سوئد شود، گفت: «امیدوارم افرادی که شاکی و شاهد پرونده هستند بیشتر فکر کنند و دشمنی با مردم ایران را کمتر کنند.»

اما اظهارات او به همین‌جا ختم نشد و با بیانی عجیب به گفته‌های خود این را اضافه کرد: «دوستان، رفقا، دوستتان داشتم، دوستتان دارم، دوستتان خواهم داشت. من از دست شما ناراحت نیستم. حالا حرف قشنگ من این است؛ آشتی، آشتی، آشتی، با هم بریم تو کشتی.»

«شاید ظاهر حرفم خنده‌دار باشد اما حرفم کلی معنی دارد» نوری این عبارت را هم گفت و در پایان دفاع خود را اینگونه تمام کرد: «خداحافظ مردم ایران، حمید نوری معروف به حمید عباسی. کشور خوب سوئد، دادگاه استکهلم، خدانگهدار ملت ایران.»

طبق حکم دادگاه این متهم تا اعلام حکم نهایی در زندان خواهد ماند اما برخی محدودیت‌های قبلی او برداشته خواهد شد. این در حالی است که روز پنجشنبه، هشتم اردیبهشت، دادستانی سوئد پس از ارائه آخرین دفاعیه خود در کیفرخواست برای حمید نوری، تقاضای صدور حکم حبس ابد او را داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همزمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه نوری در استکهلم سوئد، خبرگزاری ایسنا در تهران به نقل از یک منبع آگاه نوشت، حکم اعدام «احمدرضا جلالی»، پژوهشگر دو تابعیتی زندانی در ایران به جرم جاسوسی برای اسرائیل تا دو هفته دیگر اجرا خواهد شد. به نظر می‌رسد تهدید به اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، واکنشی از سوی جمهوری اسلامی به پایان محاکمه حمید نوری در سوئد است. احمدرضا جلالی، مدرس موسسه کارولینسکا در سوئد است که سال ۲۰۱۶ با دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران سفر کرد و توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و با اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شد. حکمی که حالا اعلام شده در دیوان عالی ایران به تایید رسیده است.

پیش از برگزاری آخرین جلسه نوری در استکهلم، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه دوازدهم اردیبهشت، سفیر سوئد در تهران را به منظور اعلام اعتراض به برگزاری دادگاه حمید نوری و صدور کیفرخواست دادستان این کشور به اشد مجازات برای او، احضار کرده بود. به گزارش فارس، دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه ایران، فرایند دادگاه و بازداشت حمید نوری را غیرقانونی و تحت تاثیر اقدامات و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی دانسته و آن را محکوم کرده بود.

این آخرین تلاش جمهوری اسلامی برای رایزنی در مورد وضعیت حمید نوری نبود. روز چهارشنبه همزمان با برگزاری آخرین جلسه این متهم مشارکت در کشتار دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی در سال ۱۳۶۷، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با همتای خود در سوئد، بازداشت و فرایند دادگاه نوری را غیرقانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد.

پیش از این و همزمان با تقاضای «اشد مجازات» برای حمید نوری از سوی دادستان‌های پرونده،  وزارت خارجه سوئد در اطلاعیه‌ای به شهروندان خود توصیه کرده بود از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند. وزارت خارجه سوئد این اطلاعیه را تحت عنوان «تغییر در وضعیت امنیتی» برای سوئدی‌ها در ایران توصیف کرده بود.

حمید نوری معروف به حمید عباسی، نوامبر (آبان) سال ۲۰۱۹، در سفری شخصی به سوئد با شکایت سه شهروند ایرانی به دلیل مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، بازداشت شد. در سال ۱۳۶۷ دست‌کم ۳۸۰۰ نفر از زندانیان در زندان‌های تهران، شیراز، مشهد، اهواز و برخی دیگر از شهرها اعدام شدند.