هفتادمین روز تهاجم پوتین به اوکراین؛ پیشنهاد تحریم کامل نفت روسیه از سوی اروپا

وزارت خارجه روسیه تحریم‌هایی را علیه ۶۳ روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه، و مقام سیاسی ژاپن امضا کرد

رئیس کمیسیون اروپا خواستار افزایش کمک‌های گسترده بین‌المللی برای بازسازی بنیادین اوکراین شد -- PATRICK HERTZOG / AFP

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به هفتادمین روز خود رسیده است. تازه‌ترین تحولات مرتبط با حمله مسکو به کی‌یف حاکی از این است که اتحادیه اروپا قصد دارد واردات نفت روسیه را ممنوع کند.

به گزارش گاردین، اتحادیه اروپا در ششمین مجموعه تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه برای مقابله با تجاوز نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین، ممنوعیت واردات نفت روسیه را پیشنهاد کرده است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این پیشنهاد را در یک سخنرانی در پارلمان اروپا اعلام کرد و این اقدام‌ها را شامل ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه، از جمله نفت خام و نفت پالایش‌شده دانست. بر اساس این طرح، واردات نفت خام روسیه تا شش ماه آینده، و محصولات نفتی فراوری‌شده تا پایان سال متوقف خواهد شد.

سایر اقدام‌های پیشنهادی شامل انتشار فهرست افسران عالی‌رتبه نظامی و سایر افراد متهم به ارتکاب جنایات جنگی در بوچا، ممنوعیت سه پخش‌کننده دولتی روسیه از دسترسی به امواج رادیویی اتحادیه اروپا، و نیز اخراج چند بانک دیگر روسی، از جمله «اسبربانک»، از سیستم پرداخت سوئیفت است.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین خواستار افزایش کمک‌های گسترده بین‌المللی برای بازسازی بنیادین اوکراین شد و گفت که کی‌یف برای گذران امور جاری از این ماه به پنج میلیارد یورو کمک مالی نیاز دارد که اروپا به تنهایی از پس این هزینه‌ها برنمی‌آید.

در سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه تحریم‌هایی را علیه ۶۳ روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه، و مقام سیاسی ژاپنی، از جمله فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر این کشور، به دلیل دست داشتن در «لفاظی ناپذیرفتنی علیه مسکو» اعلام کرد. ژاپن از نخستین کشورهای آسیایی است که حمله روسیه به خاک اوکراین را رسما محکوم کرد.

هم زمان با این رویدادها، تخلیه شهر ماریوپل ادامه دارد و به گفته پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک، اتوبوس‌های حامل غیرنظامیان در حال ترک این شهرند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیز ادعا کرد که باقی‌مانده نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ماریوپل در شرایط ایمن قرار دارند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه می‌گوید شش ایستگاه راه‌آهن در اوکراین را که برای تامین تسلیحات خارجی نیروهای اوکراینی استفاده می‌شد، از کار انداخته است.

خبرها از ماکیفکا نیز حاکی است که در نتیجه گلوله‌باران یک انبار نفت در این منطقه، یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند. ماکیفکا در منطقه تحت کنترل روسیه در جمهوری خودخوانده مردم دونتسک در شرق اوکراین قرار دارد.

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین اطلاعات از اوکراین اعلام کرد که روسیه ۲۲ گروه تاکتیکی را در نزدیکی ایزیوم در منطقه خارکف در شرق اوکراین مستقر کرده است تا بتواند در امتداد محور شمالی دونباس پیش‌روی کند.

وزارت دفاع بلاروس، متحد کلیدی روسیه، نیز اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور رزمایش‌های ناگهانی در مقیاس بزرگ را برای بررسی آمادگی رزمی خود آغاز کردند. اوکراین گفته است که احتمال استفاده روسیه از نیروهای مسلح بلاروس در جنگ را رد نمی‌کند. در روزهای نخستین آغاز جنگ، بخشی از نیروهای روسیه از مرز بلاروس وارد اوکراین شدند.

بیشتر از