تهدید‌های طالبان علیه دانشجویان دانشگاه بدخشان

طالبان دختران دانشجو را تهدید کرده‌اند که اگرصدای موسیقی شنیده شود، به آنان شلیک می‌کنند

طالبان پشت هر کلاس دختران جاسوس گذاشته اند تا از چگونه گی تدریس نظارت کنند- Omar Abrar/AFP

دختران دانشگاه بدخشان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از برخوردهای توهین‌آمیز و ظالمانه طالبان با دانشجویان دختر و پسر سخن می‌گویند. این دانشجویان که شماری از آنان در خوابگاه دانشگاه بدخشان سکونت دارند، می‌گویند که طالبان محدودیت‌های شدیدی برای دانشجویان دختر ایجاد کرده‌اند و تهدید کردند که اگر صدای صحبت یا آوای موسیقی از خوابگاه بلند شود، به آنان شلیک خواهند کرد.

خوابگاه دختران دانشگاه بدخشان در شهر فیض‌آباد که در حدود ۹۰۰ دختر در آن سکونت دارند، کنار ساختمان ریاست امنیت طالبان واقع شده است.

به گفته دانشجویان دختر دانشگاه بدخشان، یک ماه پیش، هنگامی که گروهی از آنان برای خرید رفته بودند، طالبان با تازیانه‌ به آنان حمله کردند و آنان را تا هنگامی که به درون خوابگاه رسیدند، مضروب کردند. این دانشجویان می‌گویند که طالبان راننده‌ای را نیز که شماری از دانشجویان را به دانشگاه می‌رساند، به دلیل آنکه شیشه پنجره خودرو پایین بود و چهره دختران از بیرون دیده می‌شد، به شدت کتک زدند.

طالبان برای حضور دختران و پسران در دانشگاه وقت‌های جداگانه  تنظیم کرده‌اند. طبق این تقسیم‌بندی، هنگامی که پسران در دانشگاه حضور دارند هیچ دختری حق ندارد در دانشگاه باشد و هنگام حضور دختران در دانشگاه، هیچ دانشجوی پسری حق ندارد وارد آن شود. دختران دانشجوی بدخشانی می‌گویند که طالبان به یک دانشجوی پسر تازه‌وارد که اشتباهی هنگام حضور دختران وارد دانشگاه شده بود، توهین کردند. طالبان می‌خواستند او را مضروب کنند، اما مردم محل مداخله کردند و طالبان او را در چهار سوی شهر گرداندند و تحقیرش کردند.

طبق گفته‌های دختران دانشگاه بدخشان، طالبان پشت هر کلاس دختران جاسوسانی گمارده‌اند که برخورد استادان مرد را با دختران به آنان گزارش بدهد و اگر استادی خلاف دیدگاه‌های طالبان سخن بگوید یا محتوای تدریس خلاف دستور آنان باشد، یا اگر استادی با دختران اندکی «خودمانی» صحبت کند، کسی نمی‌داند که با چه سرنوشتی رو‌به‌رو خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دختران دانشجوی دانشگاه بدخشان معاون امور دانشجویان این دانشگاه را به توهین و تحقیر دانشجویان، به ویژه دختران دانشجو، متهم می‌کنند و می‌گویند که دانشجویان همه روزه یک بار از سوی ماموران طالبان توهین می‌شوند، و بار دیگر در داخل دانشگاه از سوی معاون امور محصلین که به بهانه‌های گونگون، مانند چگونگی پوشش و رفتارشان، دانشجویان را تحقیر می‌کند و به آنان فشار می‌آورد تا در برابر ظلم و بی‌عدالتی‌هایی که تحصیل و زندگی را بر دانشجویان تلخ کرده است، خاموش باشند.

دختران ساکن خوابگاه دانشگاه بدخشان در شهر فیض‌آباد می‌گویند هنگامی که این استان در ماه اوت سال گذشته به دست طالبان افتاد، نیروهای آنان در ورودی خوابگاه را از جا کندند، نگهبان خوابگاه را به گلوله بستند، و وارد اتاق‌های دختران شدند و وسایل شخصی آنان را با خود بردند.

در اوایل ماه رمضان نیز افراد طالبان به خوابگاه پسران دانشگاه بدخشان در شهر فیض‌آباد حمله کردند و چندین استاد و دانشجوی این دانشگاه را به اتهام نرفتن به نماز «تراویح»، به شدت مضروب کردند.

در پی تسلط طالبان بر افغانستان، در هشت ماه گذشته نظام آموزشی افغانستان به شدت دچار نابسامانی‌ شده است. اکنون دختران بالاتر از کلاس ششم حق ندارند به مدرسه بروند. دانشگاه‌ها را نیز نخست به روی دختران بسته بودند و هرچند با اعتراض‌های داخلی و فشار جامعه جهانی به بازگشایی آن‌ها‌ تن دادند، اکنون در برخی از دانشگاه‌ها دختران در زمان‌ها و کلاس‌های جداگانه از پسران، با لباس تحمیلی طالبان حضور می‌یابند.

بیشتر از جهان