«برای جلوگیری از طوفان‌های جنوب افغانستان، حقابه ایران باید تامین شود»

کاظمی قمی می‌گوید افغانستان به دانش تخصصی ایران برای جلوگیری از بحران زیست‌محیطی نیاز دارد

نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان: کمک به افغانستان در جلوگیری از بحران زیست محیطی، لازمه تامین حقابه هیرمند است  -فرارو

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، (۴ آوریل)، در توییتی در مورد طوفان‌های جنوب افغانستان ابراز نگرانی کرد و نوشت، اگر حقابه ایران از رود هیرمند تامین شود، مشکلات زیست‌محیطی حل خواهد شد.

روز سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، طوفان شدیدی استان‌های قندهار، هلمند، و نیمروز را در جنوب افغانستان، درنوردید. این طوفان سبب شکستن درختان و آسیب به دستگاه‌های برق آفتابی (سولر) شد و خسارت‌های مالی شدیدی برجا گذاشت. 

نماینده دولت ایران در امور افغانستان، در توییتی در مورد این طوفان نوشت: « جمهوری اسلامی ایران به این باور است که بحران زیست‌محیطی مرز نمی‌شناسد و کشورهای منطقه باید دست در دست هم، بر این چالش غلبه کنند.»

او همچنین اظهار داشت که برای غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی، دولت ایران آمادگی دارد در زمینه‌های فنی و انتقال دانش مورد نیاز به افغانستان کمک کند، اما لازمه این کار، تامین حقابه ایران از رود هیرمند است. او از حاکمان کنونی افغانستان (طالبان) خواست تا به تامین حقابه ایران توجه جدی مبذول دارند. قمی نوشت: «امید است حاکمان افغانستان، برای جبران اشتباه گذشتگان، آینده‌نگرانه تدبیر کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حقابه ایران از رود هیرمند، یکی از جدی‌ترین اختلاف‌ها میان دولت‌های دو کشور در سال‌های اخیر بوده است. هرچند این حقابه در معاهده میان دولت‌های دو کشور در سال ۱۳۵، رسما مشخص شده است، اما دولت پیشین افغانستان معتقد بود که در سال‌های اخیر، ایران بیشتر از میزان حقابه خود، از آب هیرمند برداشت کرده است. 

به نقل از منابع، وزیر خارجه طالبان در سفرش در ماه دسامبر به تهران، در مورد حقابه هیرمند با سران جمهوری اسلامی ایران بحث و گفت‌وگو کرد. پس از آن، آب هیرمند چند روز به سمت ایران گشوده شد، اما سپس بار دیگر قطع شد. حکومت ایران تاکنون بارها از طالبان خواسته است که آب هیرمند را به سمت ایران باز کنند، اما طالبان به دلیل آنچه مشکلات فنی عنوان می‌کنند، همچنان از رها کردن آب هیرمند به سمت ایران خودداری می‌کنند.