طالبان از اطلاعات بیومتریک آمریکایی‌ها برای یافتن همکاران افغان ‌آن‌ها استفاده می‌کند

بخشی از دستگاه‌های داده‌های بیومتریک آمریکا در افغانستان جا مانده است

مجموعه‌ای از دستگاه‌های اطلاعات بیومتریک آمریکا هنگام تخلیه افغانستان، در این کشور جا ماند-TAUSEEF MUSTAFA / AFP

کنگره آمریکا تصمیم دارد در مورد دستگاه‌های اطلاعات بیومتریک این کشور که در افغانستان جا مانده‌اند، تحقیق و بررسی کند. به‌تازگی افشا شده است که هنگام تخلیه افغانستان، مجموعه‌ای از دستگاه‌های اطلاعات بیومتریک آمریکا در این کشور جا مانده‌اند. حالا طالبان به این دستگاه‌ها دسترسی پیدا کرده است و گمان می‌رود از این دستگاه‌ها و اطلاعات آن‌ها برای شناسایی افغان‌های همکار آمریکا استفاده می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری واشنگتن فری بیکن، هشت سناتور جمهوری‌خواه به رهبری سناتور مارشا بلک‌ برن تن، از وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا خواسته‌اند درباره روند تخلیه نیروهای آمریکایی در افغانستان اطلاعاتی ارائه دهند.

ایالات متحده علاوه بر باقی گذاشتن تجهیزاتی نظامی به ارزش هفت میلیارد دلار در افغانستان، برخی داده‌های حساس از جمله داده‌های بیومتریک در مورد متحدان افغان خود را نیز در این کشور جا گذاشت. بنا بر گزارش‌ها، طالبان اکنون از این داده‌ها برای شناسایی کسانی که در ۲۰ سال گذشته در درگیری‌های آمریکا با تروریست‌ها شرکت داشته‌اند، استفاده می‌کند.

بر اساس نامه‌ این سناتورهای جمهوری خواه که نسخه‌ای از آن در اختیار واشنگتن فری بیکن قرار گرفته است، این سیستم‌ها که با خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان، در این کشور باقی ماندند، حاوی اسکن‌های عنبیه چشم، اثر انگشت، عکس، اطلاعات شغلی، آدرس خانه و نام بستگان این افراد است. طالبان حالا از این اطلاعات شخصی برای برنامه‌ریزی قتل‌های هدفمند، شکنجه و ربودن افغان‌هایی که به ایالات متحده کمک کرده‌اند، استفاده می‌کند.

این سناتورها هشدار دادند که طالبان با کمک تجهیزات و اطلاعاتی که دولت بایدن در افغانستان جا گذاشت به شناسایی افراد آسیب‌پذیر ادامه می‌دهد. این تحقیقات تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، جزئیات چگونگی استفاده طالبان از داده‌های بیومتریک جامانده آمریکا در افغانستان را که برای از بین بردن کسانی که با ایالات متحده همکاری می‌کردند استفاده می‌شود، توضیح داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمرکز جامعه جهانی بر جنگ روسیه در اوکراین، طالبان حملات خود به همکاران سابق ایالات متحده در افغانستان را افزایش داد. تعداد نامعلومی از شهروندان افغان که به ایالات متحده در زمان حضور آن در افغانستان کمک کردند، همچنان در این کشور مخفی‌اند؛ زیرا طالبان از داده‌های خود دولت ایالات متحده برای ربودن این افراد استفاده می‌کند.

تحقیقات سناتورها در مورد این موضوع تازه‌ترین تلاش جمهوری‌خواهان برای کشف میزان خسارت ناشی از تصمیم دولت بایدن برای تخلیه افغانستان است. بلک برن و همکارانش از پنتاگون و وزارت امور خارجه خواسته‌اند تا «سیاست‌ها و رویه‌های حاکم بر زمان و نحوه جمع‌آوری داده‌های حساس از جمله داده‌های بیومتریک افرادی را که با ارتش آمریکا در سراسر جهان کار می‌کنند، از جمله کسانی که از تلاش‌های ایالات متحده در افغانستان حمایت می‌کردند، توضیح دهند».

آن‌ها انتظار دارند که این اطلاعات به ایجاد وضعیتی در آینده کمک کند که در آن اطلاعات حساس دولتی به دست دشمن نیفتد. سناتورها همچنین می‌خواهند بدانند برای حفظ امنیت این داده‌ها چه تدابیری وجود دارد، چنین داده‌هایی کجا ذخیره می‌شوند و در صورت تغییر ماموریت یا انتقال ناخواسته، این داده‌ها چگونه معدوم می‌شوند؟ آن‌ها از دولت بایدن می‌خواهند توضیح دهد که آیا برای کمک به شرکای افغان خود که با این اطلاعات هدف قرار می‌گیرند، برنامه‌ای در دست اجرا دارد یا خیر.

دولت بایدن از زمانی که نیروهای آمریکایی این کشور را ترک کردند و تعداد زیادی از آمریکایی‌ها و متحدان افغان آنان را سرگردان رها کردند، عمدتا در مورد بحران در افغانستان سکوت کرده است.

دسترسی طالبان به داده‌های بیومتریک افغان‌های همکار با آمریکا باعث شده است تا زندگی بسیاری از آنان به خطر بیفتد. تعدادی زیادی از همکاران سابق آمریکا و کشورهای دیگر عضو ناتو در افغانستان نتوانستند در زمان تخلیه از این کشور خارج شوند و طالبان در حال حاضر جلو خروج این افراد را می‌گیرد و آنان مجبورند برای رهایی از شر طالبان همواره مخفیانه زندگی کنند و اگرچه تعدادی از آن‌ها به کشورهای همسایه افغانستان فرار کرده‌اند، در آنجا نیز خطر دستگیری و پس فرستادن آنان به افغانستان وجود دارد.

مشخص نیست آمریکا که ادعا کرده بود تعدادی دیگر را نیز از افغانستان خارج خواهد داد، به چه شیوه‌ای اقدام خواهد کرد و آیا تا آن زمان، همکاران افغان آمریکا خواهند توانست از دست استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان در امان بمانند؟