سازمان محیط زیست: دشمن در فکر ایجاد نارضایتی‌ از ریزگرد‌هاست

همه ساله با گرم شدن تدریجی هوا، برخی مناطق ایران شاهد موج‌ پیاپی ریزگرد‌ها می‌شود

آلودگی هوا و ریزگرد‌ها سال‌هاست به رنج ساکنان برخی استان‌ها در غرب و جنوب غربی ایران افزوده است.ـ خبرگزاری موج

تشدید آلودگی هوا در نیمه غربی ایران، صدها نفر در کمتر از ۴۸ ساعت را با علائم بیماری‌های تنفسی راهی بیمارستان‌‌ها کرد.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران گزارش کرد روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت دست‌کم ۴۰۰ نفر در استان خوزستان بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا به بیمارستان مراجعه کردند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم از بستری شدن ۲۴ نفر از این افراد در بیمارستان خبر داده است.

آلودگی هوا همچنین منجر به تعطیلی روز دوشنبه مدارس‌، دانشگاه‌ها، اداره‌ها و بانک‌های خوزستان شد.

رسانه‌ها گزارش کرده‌اند روز دوشنبه میزان گرد و غبار موجود در هوای شهر اهواز به ۲۵ برابر و در شهر شوش به حدود ۲۷ برابر حد مجاز رسید.

مردم استان ایلام هم این روزها شاهد متغیرترین حالات آب و هوایی و هم‌زمانی بارش باران و نفوذ گرد و غبار هستند.

از غروب روز یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت توده گرد و غبار شدیدی وارد استان ایلام شد و زندگی ساکنان مناطقی در این استان را مختل کرد.

ساکنان استان ایلام سالیان درازی است که با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از یک دهه است با این پدیده  به همزیستی اجباری رسیده‌اند.

گرد و غبار روز یکشنبه در این استان متاثر از کانون‌های گرد و غبار عراق و عربستان گزارش شده که منجر به تعطیلی تمام مدارس، مراکز آموزشی، ادارات و بانک‌ها شد.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۹ روز ناشی از گرد و غبار در استان ایلام ثبت شده است.

مسعود منصور، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت گفت ریزگرد‌ها به همراه خشکسالی خسارت جبران‌ناپذیر به جنگل‌های زاگرس زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برپایه اعلام محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران «۸۵ درصد ریزگردها از سمت عراق» وارد ایران می‌شود.

احمد احمدزاده دیلمی، یک فوق تخصص خون و سرطان هم از احتمال سرطان‌زا بودن این ریزگرد‌های سخن به میان آورد و گفته است: «در خوزستان گرد و خاک از مناطق دارای مواد مختلف پتروشیمی و نفتی بلند می‌شود که می‌تواند بروز سرطان را تشدید کنند.»

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم  ریزگردها را یکی از ۱۱ مخاطره اصلی ایران می‌داند که «دشمن در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها است.»

همه ساله با گرم شدن تدریجی هوا، برخی مناطق غرب و جنوب غرب ایران شاهد موج‌های پیاپی ریزگرد‌ و طوفان‌ شن می‌شود که این پدیده زندگی روزمره ساکنان این مناطق را مختل می‌کند.

بحران ریزگردهای استان خوزستان در پی خشک شدن بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم در ایران و تالاب بین‌النهرین در عراق به وجود آمد و در سال‌های اخیر سلامتی بسیاری از مردم ایران را به خطر انداخت.

متخصصان محیط‌ زیست می‌گویند تنها راهکار مقابله بلندمدت با ریزگردها احیای تالاب‌های خشک‌شده و جلوگیری از طرح‌های انتقال آب است. بحران ریزگردها در سال‌های اخیر باعث شد اهواز بارها یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان باشد.

گفته می‌شود سالانه ۲۲ هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از ریزگردها به بیمارستان مراجعه می‌کنند و با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند کشورهای همسایه را منشا اصلی گرد و غبارها معرفی کنند.

آلودگی هوا و بحران آب در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای مردم خوزستان ایجاد کرده است.

برخی از آنها مهاجرت به بخش‌های شمالی و مرکزی ایران را انتخاب کردند و برخی نیز به بیماری‌های تنفسی مبتلا شدند. 

به اعتراض‌های مردم خوزستان به بحران کمبود آب در تابستان ۱۴۰۰ هم پاسخی جز سرکوب، خشونت، دستگیری و زندان داده نشد.