سفر محرمانه وزیر نفت ایران به ونزوئلا

ونزوئلا و ایران در سال‌های اخیر علیه تحریم‌ها با یکدیگر همکاری کرده‌اند

ونزوئلا از ایران میعانات واردات می‌کند که برای پالایش نفت غلیظ خود به آن نیاز دارد- AFP

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، به ونزوئلا سفر کرده است. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ بر مبنای گفت‌وگو با منابع مطلع، او قرار است در این سفر از تجهیزات نفتی این کشور دیدار کند و توافق‌هایی در زمینه انرژی به امضا برساند. این از تازه‌ترین گام‌های همکاری انرژی تهران و کاراکاس است؛ دو کشوری که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند. 

تا پیش از مطلع شدن خبرگزاری بلومبرگ از چند و چون ماجرا، سفر اوجی در سکوت رسانه‌ای انجام می‌شد. خبرگزاری‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران نیز خبر را به نقل از بلومبرگ منتشر کردند. 

اوجی روز شنبه، ۳۰ آوریل، در صدر هیئتی حدود پانزده نفره وارد کاراکاس شد. این هیئت از پالایشگاه پاراگوآنا در غرب ونزوئلا بازدید کرد و با آسدروبال چاوز، رئیس شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا، دیدار داشت. آقای چاوز از اقوام نزدیک هوگو چاوز، رئیس‌ جمهوری سابق ونزوئلا است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گفت، پیش‌بینی می‌شود که اوجی و چاوز روز دوشنبه قراردادهایی امضا کنند. 

وزارت نفت ونزوئلا و شرکت دولتی نفت این کشور واکنشی به این خبر بلومبرگ نشان نداده‌اند و پرسش‌های این خبرگزاری را نیز بی‌‌پاسخ گذاشته‌اند. 

تحریم‌های آمریکا مشخصا صادرات نفتی ایران و ونزوئلا را هدف گرفته است. اما در پی اشغال اوکراین با تهاجم روسیه، احتمال تسهیل برخی از این تحریم‌ها علیه ونزوئلا مطرح شده است. با تغییر سیاست واشنگتن، مقام‌های دولت بایدن در ماه مارس به کاراکاس سفر کردند و با نیکلاس مادورو، رئیس ‌جمهوری ونزوئلا، دیدار کردند. پیش‌بینی می‌شود که احتمال تسهیل تحریم‌ها بر ونزوئلا جزو برنامه‌های این سفر بوده باشد؛ اقدامی برای پر کردن جای خالی نفت و گاز روسیه و جلوگیری از افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت‌های ونزوئلا و ایران در سال‌های اخیر علیه تحریم‌ها با یکدیگر همکاری کرده‌اند. ونزوئلا از ایران میعانات واردات می‌کند که برای پالایش نفت غلیظ خود به آن نیاز دارد. ایران در ضمن به ونزوئلا مهندسان نفتی، محصولات پالایش‌یافته، و قطعات یدکی برای تاسیسات صنعت نفت می‌فرستد. 

اوجی در اواسط فروردین گفته بود که دولت ابراهیم رئیسی از زمان سر کار آمدن، بیش از ۱۶ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی امضا کرده است، اما دولت و وزارت نفت از جزییات آن‌ها خبر نخواهند داد. اوجی به ایرنا گفته بود که ارزش این قراردادها «چند برابر» ارزش قرارداد نافرجام ایران با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است. 

قرارداد یادشده، بین ایران و کنسرسیومی به ریاست توتال بود که پرارزش‌ترین قرارداد انرژی پس از برجام به حساب می‌آمد، اما با خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای، به سرانجام نرسید.

اوجی گفته بود که دولت رئیسی ۵۵ مورد قرارداد نفتی امضا کرده است که ۲۸ مورد آن مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل بوده است. او افزوده بود: «در شرایط تحریمی، طبیعی است که اسامی شرکت‌ها اعلام نشود. صرفا برای اینکه عده‌ای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکت‌ها و جزئیات قراردادها را افشا نخواهیم کرد.»