اعلام وضعیت اضطراری در خوزستان به دلیل آلودگی هوا

در استان ایلام نیز وضعیت اضطراری اعلام شد

با توجه به اینکه حد مجاز آلاینده‌ها معادل ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است، این ارقام نشان از وضعیت بحرانی در استان دارد - عکس از موج

در پی افزایش میزان گرد و غبار  و آلودگی هوا در غرب کشور و اعلام وضعیت بحرانی در استان خوزستان، ستاد اضطرار آلودگی هوای استان خوزستان اعلام کرد که تمامی مدارس و دانشگاه‌های خوزستان تعطیل شده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اعلام شد پدیده ریزگردها در ۱۴ شهر خوزستان، در روز دوشنبه به ۳۳ برابر حد مجاز رسیده است.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار در ساعت هفت صبح امروز، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت (۲ مه)، در شهرستان‌های شوش چهار هزار و ۱۰، در اهواز سه هزار و ۷۸۵، در بندر شاهپور سه هزار و ۷۱۴، در سوسنگرد سه هزار و ۱۰۹، در خرمشهر ۲ هزار و ۳۷۴، در آبادان یک هزار و ۹۳۲، در اندیمشک ۵۸۳، در دزفول یک هزار و ۳۴۳، در شادگان دو هزار و ۱۱۰، در شوشتر دو هزار و ۲۹۸، و در شهرستان گتوند یک هزار و ۳۲۴ میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است.

با توجه به اینکه حد مجاز آلاینده‌ها معادل ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است، این ارقام نشان از وضعیت بحرانی در استان دارد.

جز استان خوزستان، در استان ایلام نیز وضعیت اضطراری اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا، مجید بیگلریان، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان ایلام، در این باره گفت: «غلظت آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار، باعث کاهش افت کیفی و دید افقی هوا شده و هم‌اکنون میزان غلظت در مرکز استان ۱۵ برابر حد مجاز است.»

طی سال‌های اخیر، ورود ریزگردها از مرزهای غربی کشور، عامل اصلی آلودگی هوا در ایران اعلام شده است. به گفته داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، راهکار حل مسئله گرد و غبار همکاری با کشورهای همسایه است که به ‌رغم برگزاری نشست‌های متعدد، هنوز به نتیجه نرسیده است.

او نیز مانند برخی دیگر از کارشناسان حوزه محیط زیست معتقد است که سدسازی‌های ترکیه در تقابل با حق‌آبه دجله و فرات، به خشکی زمین و افزایش ریزگردها در عراق می‌انجامد.