«رهبر طالبان بدون نشان دادن چهره‌اش در قندهار سخنرانی کرد»

هبت‌الله آخوندزاده پشت به مردم در صف نمازگزاران در قندهار سخنرانی کرد

نمازگزاران عید فطر در قندهار افغانستان- Javed TANVEER / AFP

خبرنگاران در افغانستان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در مسجدی در قندهار در میان صف نمازگزاران ایستاده، اما پشت به مردم سخنرانی کرده و کسی چهره او را ندیده است. 

به گفته آنان، نخست هیچ کس متوجه حضور او در مسجد نشده بود، اما شخصی که در صف نمازگزاران ایستاده بود، بی‌آنکه به منبر مسجد برود یا چهره‌اش را به سوی مردم برگرداند، آغاز به سخنرانی کرد و از تامین صلح در افغانستان سخن گفت.

تاکنون هیچ کس نتوانسته است تصویری از رهبر طالبان ثبت کند، اما محمد نعیم، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان، تصویری از حضور مردم در مسجد قندهار و یک نوار صوتی در صفحه تویتر خود منتشر کرده که ظاهرا دربرگیرنده سخنرانی کوتاه هبت‌الله آخوندزاده است. او عید را به مردم تبریک می‌گوید و می‌افزاید که هوا گرم است و باید نمازعید را ادا کنند.

طالبان پیشتر و برای اولین بار، قبل از عربستان سعودی، روز یکشنبه و نه دوشنبه را عید فطر اعلام کرده بود.

پیش از این، هنگامی که خبر مرگ هبت‌الله آخوندزاده در اثر یک حمله انتحاری در قندهار در رسانه‌ها منتشر شد،  طالبان در ماه اکتبر اعلام کردند که او از «مدرسه حکمیه» قندهار دیدن کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان همراه با آن خبر، تصویری از یک مرد با ریش سیاه را در حال احوالپرسی با مردم منتشر کردند، اما تنها تصویری که در سال ۲۰۱۶ میلادی از هبت‌الله آخوندزاده (هنگام معرفی او در جایگاه رهبر طالبان) منتشر شده است، مرد میانسالی را نشان می‌دهد که ریش جوگندمی دارد.

نشریه «فارین پالیسی»، روزنامه « هشت صبح» و «سی‌ان‌ان» گزارش‌هایی را به نقل از منابعی در میان طالبان، مبنی بر مرگ هبت‌الله آخوندزاده منتشر کرده‌اند.

«فارین پالیسی» و «سی‌ان‌ان» گزارش داده‌اند که رهبر طالبان در یک حمله انتحاری در کویته پاکستان کشته شده است.

پس از آنکه اختر منصور، جانشین ملاعمر، رهبر پیشین طالبان، در سال ۲۰۱۶ میلادی در پی یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در یک منطقه مرزی افغانستان و پاکستان کشته شد، هبت‌الله آخوندزاده که «قاضی‌القضات» طالبان بود، به رهبری این گروه برگزیده شد.

طالبان پیش از آن دو سال مرگ ملاعمر را پنهان نگه ‌داشته بودند. در حالی که مرگ ملاعمر در سال ۲۰۱۳ در پاکستان رخ داده بود، طالبان مرگ او را تا سال ۲۰۱۵ اعلام نکردند.

هفته گذشته، طالبان در کابل در یک نشست رسمی اعلام کردند که ملاعمر در اثر بیماری سل « توبرکلوز» درگذشته است، اما رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، می‌گوید که ملاعمر به دست سازمان «استخبارات» پاکستان و اختر منصور، جانشین ملاعمر، در کراچی پاکستان کشته شده است.