چشم در برابر چشم؛ درخواست محاکمه روحانی در مقابل رسوایی قالیباف

محاکمه روحانی در پوشش برخورد با «مسببان وضع موجود» دنبال می‌شود

تعداد درخواست‌ها برای محاکمه حسن روحانی و دولتمردان سابق به ۷۰۰ هزار امضاء رسیده است.ـ خبر‌آنلاین

رسوایی سفر خانوادگی محمدباقر قالیباف به ترکیه، موج خفته درخواست محاکمه حسن روحانی و گروهی از وزیران دولت‌ سابق را زنده کرده است.

این سفر، واژه «سیسمونی‌گیت» را وارد ادبیات سیاسی در ایران کرده است، موضوعی که قالیباف آن را برنامه‌ای «سیاسی» با هدف تخریب خود و «مجلس انقلابی» می‌داند.

گروهی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به علی خامنه‌ای و سپاه هم معتقدند انتشار اخبار و تصاویری این سفر، اقدامی «سیاسی و هدفمند» علیه رئیس مجلس است و در دو هفته گذشته تلاش‌های زیادی برای توجیه و تفسیر این سفر کرده‌اند.

تصاویر این سفر را جریان موسوم به «عدالت‌خواهان» علنی کرده که از نظر خط و ربط سیاسی در زمره محافظه‌کاران تعریف می‌شود و پیشینه‌ای طولانی در افشای پرونده‌های فساد دارد.

موج گسترده سیاسی ناشی از افشاگری جدید این جریان تا جایی پیش رفت که سایت علی خامنه‌‌ای آنها را «خوارج امروز» خواند که همین موضوع مقدمه حملات گسترده علیه این جریان شد.

در مقابل، رقبای سیاسی قالیباف تا آنجا که می‌توانستند در پیدا و پنهان بر این موج رسوایی دمیدند و تلاش کردند ابعاد تازه‌ای از فساد این سردار سابق سپاه پاسداران را فاش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بهره‌برداری و موج‌سواری اما از چشم نهاد‌ها و سازمان‌های امنیتی و قضایی و سیاسی و رسانه‌ای متعلق به جبهه قالیباف دور نماند و آنها هم در مقابل موضوع محاکمه حسن روحانی و گروهی از اعضای کابینه او را دوباره پیش کشیدند.

این اقدام متقابل هفته گذشته ابتدا با انتشار خبری مبنی بر احضار قضایی اسحاق جهانگیری و سه وزیر دولت روحانی در خبرگزاری «برنا» وابسته به وزارت ورزش و جوانان، شروع شد.

یک روز بعد روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری تهران و یکی از حامیان قالیباف این خبر را پوشش داد، اما در همان روز این خبر تکذیب شد.

منبع اصلی این خبر علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس است که متعلق به جریان سیاسی قالیباف است.

سلیمی پیش‌تر درباره محاکمه روحانی گفته بود این«درخواست عمومی مردم است و ما هم به‌عنوان نمایندگان مردم پیگیر این امر مهم هستیم.»

خبرگزاری «مهر» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم روز شنبه ۱۰ اردیبهشت گفتگویی با حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس منتشر کرده که سمت و سوی آن دمیدن در موج درخواست محاکمه روحانی و برخی وزرای کابینه سابق است.

شجاعی در این گفتگو از وصول «شکایات متعدد از دولت روحانی» سخن به میان آورده که موضوع آن مربوط به «ترک فعل دولتمردان سابق» است.

او گفت تعداد درخواست‌ها برای محاکمه حسن روحانی و دولتمردان سابق به ۷۰۰ هزار امضاء رسیده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد این پرونده «در حال بررسی» است و برخی وزرا به هم به کمیسیون ۹۰ مجلس دعوت شده‌اند.

شجاعی گفت که «ما به صورت جدی پرونده ترک فعل دولت‌مردان سابق را بررسی کرده و پس از رسیدگی، نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.»

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شهریور سال ۱۴۰۰ هم گفته بود که «پرونده‌های متعددی از تخلفات مسئولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این کمیسیون تشکیل شده که برخی از آن‌ها برای رسیدگی بیشتر به قوه‌قضائیه ارجاع شده است.»

محاکمه حسن روحانی و برخی وزیران دولت او از سال‌ها پیش در پوشش برخورد با «مسببان وضع موجود» دنبال می‌شود.

منتقدان و مخالفان روحانی  وضعیت وخیم زندگی مردم ایران را ناشی از عملکرد دولت‌های او می‌دانند و تلاش می‌کنند او و برخی اعضای کابینه‌اش را محاکمه کنند.