انفجار پایه‌های برق در سالنگ جنوبی ؛ جریان برق در ۱۱ استان افغانستان قطع شد

مسئول اداره برق رسانی در پروان ادعا کرد که عاملان انفجار پایه‌های برق بازداشت شده‌اند

هنوز عامل منفجر ساختن پایه‌های برق در سالنگ جنوبی مشخص نشده است-WAKIL KOHSAR / AFP

افراد ناشناس نیمه‌شب جمعه ۹ اردیبهشت دو پایه (دکل) برق وارداتی تاجیکستان و ازبکستان در شمال افغانستان در منطقه سالنگ جنوبی استان پروان را مین‌گذاری و منفجر کردند. این انفجار به قطع شدن جریان برق کابل و ۱۰ استان دیگر افغانستان منجر شد.

اداره برق‌رسانی افغانستان (برشنا) که تحت حاکمیت طالبان فعالیت می‌کند، خبر انفجار دو دکل برق در منطقه سالنگ جنوبی را تایید کرد و در توییتی نوشت: «دشمنان روشنایی، دو پایه برق وارداتی را در منطقه تاغمه سالنگ جنوبی استان پروان با مین منفجر کردند که در نتیجه آن، برق کابل و ۱۰ استان دیگر قطع شده است.»

اداره برق‌رسانی افغانستان افزود تیم فنی این اداره به محل انفجار رفته است و تلاش می‌کند هر چه زودتر پایه‌ها را ترمیم کند تا برق کابل و ۱۰ استان دیگر دوباره وصل شود.

عارف احمدی، رئیس اداره برشنا در استان پروان، همچنین با تایید انفجار در منطقه سالنگ جنوبی و قطع برق بیش از ۱۰ استان افغانستان ازجمله کابل گفت طالبان عاملان انفجار پایه‌های برق را دستگیر کرده‌اند.

عارف احمدی نگفت که این افراد چه کسانی‌اند و هدف آنان از انفجار پایه‌های برق چه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دوپایه برق وارداتی افغانستان در حالی منفجر شده‌اند که در دو سال آخر دولت جمهوری نیز هرازگاهی پایه‌های برق منفجر می‌شدند و کابل و چند استان دیگر افغانستان روزها و حتی هفته‌ها در تاریکی کامل فرو می‌رفتند.

حکومت اشرف غنی، چندین نفر را که از ساکنان اصلی سالنگ جنوبی پروان بودند به جرم انفجار پایه‌های برق دستگیر و زندانی کرد، اما روند این انفجارها تا روزهای پایانی دولت پیشین افغانستان ادامه داشت.

در آن زمان دولت افغانستان ادعا می‌کرد که طالبان این پایه‌های برق را برای فشار آوردن به حکومت و دریافت پول منفجر می‌کنند، اما اکنون مشخص نیست که چه کسی یا گروهی پشت این اقدام‌ها قرار دارند.

در برخی موارد، گروه‌های تبهکار برای اخاذی از شرکت برق‌رسانی افغانستان این پایه‌ها را منفجر می‌کردند که دولت پیشین افغانستان شماری از آنان را بازداشت و زندانی کرده بود، اما همه آنان با سلطه طالبان بر افغانستان آزاد شدند.