سرقت کابل برق در سیستان و بلوچستان به کشته شدن شش نفر منجر شد

وضعیت اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان به‌مراتب بدتر از سایر نقاط ایران است

گفته می شود اختلاف‌های طایفه‌ای ناشی از سرقت کابل برق درگیری در دلگان را به وجود آورده است- عکس از شهرآرا

بر اساس اخبار منتشرشده، درگیری‌ها در استان سیستان و بلوچستان تاکنون به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر منجر شده است. گفته می‌شود دو نفر هم گروگان گرفته شده بودند که پس از مدتی، آزاد شدند.

به گزارش ایرنا، خدابخش فقیرشاهی معاون سیاسی فرماندار دلگان، مدعی شد که اختلاف‌های طایفه‌ای ناشی از سرقت کابل برق این درگیری را به وجود آورده است. او با اشاره به اینکه واقعه در روستای کلان‌ظهور رخ داده است، گفت: «بامداد امروز(جمعه)، چند سارق مسلح هنگام سرقت کابل‌های برق با ممانعت اهالی روستای کلان‌ظهور مواجه شدند و به سمت اهالی تیراندازی کردند.»

از زمان انقلاب سال ۵۷، حکومت ایران به استان سیستان و بلوچستان نگاهی امنیتی داشته است و اگرچه وضعیت اقتصادی در تمامی نقاط ایران با مشکلات فراوانی مواجه است، این استان به دلیل جمعیت اکثرا سنی‌مذهب خود بیش از سایر مناطق زیر فشار قرار دارد. در واقع، عامل اصلی بسیاری از بزهکاری‌ها هم فقر گسترده در استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش ایمنا، بر اساس آماری که در تابستان ۱۳۹۸ منتشر شد، سیستان و بلوچستان به‌عنوان بیکارترین و محروم‌ترین استان ایران، جزو رتبه‌های نخستین تعداد بیکاران قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی اگر ادعاهای نهادهای رسمی جمهوری اسلامی را قبول کنیم، باز هم در این شرایط افراد ناچارند تا برای تامین معیشت، دست به هر کاری بزنند. از این رو بسیاری از مردم این استان به دلیل فقر فزاینده، مجبورند به سایر شهرها مهاجرت می‌کنند؛ با این حال فشار بر آن‌ها همچنان ادامه دارد.

در همین راستا، آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع شیعه نزدیک به حکومت، در مرداد ۱۳۹۳، با اشاره به مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان گفت: «اخیرا مهاجرت‌های مشکوکی از سیستان و بلوچستان به حاشیه شهر مشهد انجام شده؛ عده زیادی از نقاط مختلف جمع شده‌اند که اگر گسترش پیدا کند، به یک خطر بزرگ تبدیل می‌شود. بسیجیان در حاشیه شهر مشهد باید حضور داشته باشند.»

این در حالی است که برخلاف نگاه ایدئولوژیک حاکمان ایران، فقر و بیکاری عامل اصلی این مهاجرت است.

بهمن ماه ۱۴۰۰، حسین علی‌اکبری، دبیر اجرایی خانه کارگر زاهدان، با اسف‌بار خواندن وضعیت استان سیستان و بلوچستان گفت: «به دلیل اینکه در تمامی سال‌های گذشته برای اشتغال‌زایی در استان سرمایه‌گذاری نشده است، امروز در استان، قاچاق حرف اول را می‌زند.»