شست‌وشوی کم‌تر باعث تقویت و رشد موها می‌شود

برای داشتن موهای بلند و قوی از رژیم‌های «پاکسازی» مد روز دوری کنید

به موهایتان کم‌تر شامپو بزنید و بیشتر آبرسانی کنید - Canva

هنگامی که سعی می‌کنید موهای پرپشت‌تر و بلندتر داشته باشید، چنین به نظر می‌رسد که رسیدن به این منظور تا ابد طول خواهد کشید! بنا بر اعلام آکادمی متخصصان پوست و مو و ناخن (درماتولوژی) آمریکا، موها هر سال به طور متوسط حدود ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند، اما اغلب این رشد کمتر از این میزان به نظر می‌‌آید؛ مخصوصا با توجه به اینکه بیشتر افراد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهند.

در حالی که به نظر می‌رسد برای برخی از افراد، داشتن موهایی چنان بلند و غبطه‌آور یک‌شبه اتفاق می‌افتد، برای بقیه ما داشتن چنین موهایی مستلزم تغییر برخی از جنبه‌های خاص رژیم و روتین روزانه مراقبت از موها است؛ خواه استفاده از یک برس موی متفاوت باشد یا تنظیم تعداد دفعات استفاده از موخشک‌کن‌های برقی برای کاهش آسیب به موها، استفاده از روغن‌های رشد مو یا مواد مغذی برای رشد سریع‌تر موها، خوابیدن روی روبالشی ابریشمی برای حفظ سلامت و نرمی موها و اسرار و رموز رشد سریع‌تر و حتی پرپشت‌تر شدن موها حتی با درمان‌های خانگی. 

برای رشد سریع‎‌تر موهایتان، راهنمایی‌های زیر از حرفه‌ای‌ها در  این کار را به خاطر بسپارید:

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱- به طور مرتب موهایتان را کوتاه کنید

این ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد اما اگر موهای بلندی می‌خواهید که واقعا سالم باشند، باید مرتبا سر موهایتان را بزنید. مایکل دوئناس، آرایشگر مشهور مستقر در لس‌آنجلس، توضیح می‌دهد: «کوتاه کردن مو به رشد سریع‌تر موهای شما منجر نمی‌شود اما شما را از شر موخوره‌هایی که موهای شما را می‌شکنند خلاص می‌کند. با از بین رفتن این شکستگی‌های ظاهری، به نظر می‌رسد موهای شما سریع‌تر رشد می‌کنند.»

به هر حال موخوره و دو شاخه شدن موها که باعث می‌شود موها بشکنند و در نهایت به کوتاه‌تر شدن موهای شما منجر خواهد شد؛ بگذریم که به درخشش، حجم و نرمی مو هم آسیب خواهد رساند.

۲- رژیم غذایی مناسب داشته باشید

داشتن موهای بلند و قوی فقط به محصولاتی که روی موهای خود استفاده می‌کنید بستگی ندارد. به آنچه وارد بدن خود می‌کنید نیز وابسته است. دکتر فرانچسکا فوسکو، متخصص پوست در نیویورک، توضیح می‌دهد: «برای تقویت رشد مو، باید موها را از درون تغذیه کنید.»

اما مصرف چه غذاهایی به رشد سریع مو منجر می‌شوند؟ پاسخ این است: آن‌هایی که پروتئین بالایی دارند و بلوک‌های ساختاری مو را تغذیه می‌کنند از جمله گوشت و سایر منابع پروتئینی. دکتر فوسکو توصیه می‌کند: «سعی کنید پروتئین دریافتی خود را با غذاهایی مانند ماهی، لوبیا، آجیل و غلات کامل افزایش دهید.»

علاوه بر غذاهای سرشار از پروتئین، ویتامین‌های آ، سی و ئی، مواد معدنی مانند روی و آهن و اسیدهای چرب امگا۳ نیز می‌توانند به سلامت مو کمک کنند.

به دلایل زیاد باید از رژیم‌های «پاکسازی» مد روز دوری کنید. مایکل دوئناس، آرایشگر مشهور هشدار می‌دهد: «پاکسازی برای موهای شما وحشتناک است، چون بدن خود را از مواد مغذی محروم می‌کنید. بعد از اجرای یک رژیم پاکسازی حتی برای یک هفته، رشد کندتر موها و از بین رفتن درخشش آن‌ها را احساس خواهید کرد.»

۳- یک ویتامین سلامت برای مو را به روتین صبحگاهی خود اضافه کنید

اگر رژیم غذایی شما به اندازه کافی مواد مغدی برای شما تامین نمی‌کند، مصرف یک مکمل می‌تواند دنیای متفاوتی ایجاد کند. دکتر فوسکو پیشنهاد می‌کند: «به دنبال مولتی ویتامینی باشید که فرموله‌شده باشد و برچسب برای مو، پوست و ناخن را داشته باشد. آن‌ها حاوی ویتامین‌های مهمی مانند بیوتین و سی و بی‌اند که می‌توانند سلامت مو را تامین کنند.»

نکته اینجا است که در این فرآیند، احتمالا پوست بهتری هم پیدا کنید!

۴- کمتر شامپو بزنید و بیشتر آبرسانی کنید

اینکه هر چند وقت یک‌بار موهایتان را شامپو می‌زنید، واقعا بر سلامت موهایتان تاثیر می‌گذارد. پاوز توضیح می‌دهد: «شامپو کردن موهایتان [فقط] دو تا سه بار در هفته، به روغن‌های طبیعی اجازه می‌دهد به موهایتان نفوذ کنند و به آن‌ها اجازه آبرسانی و ترمیم خود را می‌دهند.» برای اینکه موهای پرپشت‌تر و با رشد سریع‌تری داشته باشید، شامپوهایی که برچسب «حجم‌دهنده» یا «پرپشت‌کننده» دارند انتخاب کنید.

از دیگر توصیه‌ها می‌توان به‌اختصار به موارد زیر اشاره کرد:

-بی‌خیال دکلره و سفید کردن موها شوید
- از حالت دادن به موها با کمک حرارت بسیار بالا دوری کنید
-مرتب موهای خود را برس بکشید
-دمای آبی را که هنگام دوش گرفتن استفاده می‌کنید، خنک‌تر کنید و بر مراقبت از پوست سر تمرکز کنید.
-از موها برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت کنید
-از روی روبالشی‌های ابریشمی استفاده کنید
 

بیشتر از زندگی