شب زیبای مازندران

فینال جنجالی جام حذفی با اولین قهرمانی تاریخ ۶۳ ساله باشگاه نساجی

نساجی و آلومینیوم اراک دو باشگاه خصوصی در فوتبال ایران‌اند-فارس

نساجی مازندران که قدمت آن در فوتبال ایران به سال ۱۳۳۸ می‌رسد، به اولین قهرمانی در جام حذفی دست یافت. نساجی تیم دوست‌داشتنی و پرطرفدار مازندران است. رقص و شادی دوستداران فوتبال در ورزشگاه آزادی تهران و شهر به شهر در مازندران از زیباترین صحنه‌های پس از فینال جام حذفی بود؛ مگر اینکه فوتبال شادی یک شب مردم در ایران را فراهم کند.

فینال جام حذفی فوتبال ایران چهارشنبه از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه آزادی برگزار شد و نساجی با پیروزی یک-هیچ مقابل آلومینیوم قهرمان شد. ۵۰ هزار تماشاگر از طرفداران نساجی مازندران و آلومینیوم اراک برای تماشای مهم‌ترین بازی تاریخ باشگاه خود به ورزشگاه آزادی رفتند. نساجی و آلومینیوم برای اولین‌بار در فینال جام حذفی بازی می‌کردند و در مسیر فینال، تیم‌های بزرگی را از پیش رو برداشته بودند.

بازی فینال با گل دقیقه ۵۸ مهرداد عبدی به قهرمانی نساجی منجر شد. ارسال ایوب کلانتری به محوطه جریمه آلومینیوم، مهرداد عبدی را صاحب موقعیت کرد و او با ضربه سر، تک‌گل سرنوشت‌ساز نساجی را به ثمر رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ساعت پیش از شروع فینال جام حذفی، در اتفاقی عجیب، درهای رختکن تیم آلومینیوم بسته بود و این به معطلی تیم میهمان منجر شد. این عامل عصبانیت مهدی رحمتی، سرمربی آلومینیوم، را در پی داشت و باعث شد هنگام مواجهه او با ساکت الهامی، سرمربی نساجی، درگیری فیزیکی بین مربیان رخ دهد؛ اتفاقی زننده که بی‌تردید شایسته فینال جام حذفی نبود. اتفاق‌هایی شبیه این در فوتبال ایران پرتکرار است و رحمتی و الهامی پیش‌تر نیز با هم درگیری لفظی و فیزیکی داشته‌اند. رحمتی خطاب به صادق درودگر، از مسئولان برگزاری بازی، نیز گفت: «شما نمی‌توانید یک مسابقه را با نظم برگزار کنید و بازیکنان من ۲۰ دقیقه پشت درهای رختکن مانده‌اند.»

نساجی در مرحله یک‌چهارم نهایی، استقلال را در ورزشگاه آزادی شکست داد، بازی مرحله نیمه نهایی خود برابر مس کرمان را نیز در آزادی برگزار کرد و با پیروزی در آن، به فینال رسید. نساجی در قائمشهر ورزشگاه مناسبی برای میزبانی مسابقاتش ندارد. ساکت الهامی، سرمربی نساجی، دو فصل پیش در جام حذفی با تراکتور تبریز قهرمان شده بود و با قهرمانی نساجی حالا از مربیان مدعی در جام حذفی است.

آلومینیوم در دور یک‌چهارم نهایی پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست داد و با پیروزی مقابل تیم دسته دومی خلیج فارس ماهشهر، به فینال رسید. مهدی رحمتی، مربی تازه‌کار آلومینیوم، در مقام بازیکن سه بار در جام حذفی قهرمان شده است.

نساجی و آلومینیوم اراک دو باشگاه خصوصی در فوتبال ایران‌اند؛ اگرچه در ورزش دولتی ایران درباره خصوصی بودن باشگاه‌ها باید با تردید حرف زد.

در دو دهه اخیر، نساجی، قهرمان تازه جام حذفی ایران، به دلیل مشکلات اقتصادی کارخانه نساجی دیگر تحت‌حمایت این کارخانه نیست و هر چند سال بین مالکان خصوصی خریدوفروش شده است. قهرمانی در جام حذفی شاید بتواند موقعیت اقتصادی تازه‌ای را برای این باشگاه رقم بزند.

قهرمان جام حذفی ایران هنوز نمی‌داند که آیا می‌تواند فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند یا از حضور در این مسابقات محروم خواهد شد. نساجی اگر بتواند طبق قواعد کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای را دریافت کند، به لیگ قهرمانان آسیا خواهد رفت. این تیم ورزشگاه خانگی ندارد و بازی‌های خانگی‌ خود را در قائمشهر برگزار نمی‌کند و این خود می‌تواند از عوامل حذف نساجی از لیگ قهرمانان آسیا باشد. کسی نمی‌داند آیا حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، که برای تماشای فینال جام حذفی به ورزشگاه آزادی رفته بود، برای ورزشگاه قدیمی قائمشهر فکری خواهد کرد یا خیر.

تیم داوری: محمدحسین زاهدی‌فر/ کمک‌ها: هادی طوسی، علی احمدی / داور چهارم: مرتضی منصوریان / ناظر: مسعود مرادی

بازیکنان نساجی 

علیرضا حقیقی
سعید غلامعلی بیگی
حامد شیری
شاهین طاهرخانی
ایوب کلانتری
مهرداد عبدی
مسعود شجاعی (۴۶ - محمد قربانی)
حسن نجفی (۷۶- متین کریم‌زاده)
مرتضی منصوری (۸۳- امیرمهدی جان‌ملکی)
رضا جعفری (۷۶- عرفان گل‌محمدی)
کریم اسلامی (۴۶ - صابر حردانی)

سرمربی: ساکت الهامی

بازیکنان آلومینیوم

حسین پورحمیدی
وحید محمدزاده
رامتین سلیمان زاده
مصطفی احمدی (۷۱- امیر نوری)
محمد علی‌نژاد
علیرضا نقی زاده
پوریا آریاکیا
محمدرضا آزادی
میلاد فخرالدینی
اسماعیل شریفات (۶۵ - مهرداد بایرامی)
محمود قائدرحمتی

سرمربی: مهدی رحمتی

کارت زرد

دقیقه ۲۶، کریم اسلامی
 دقیقه ۷۸ ،مرتضی منصوری

بیشتر از فوتبال