هشدار روسیه به بریتانیا: در صورت تحریک اوکراین، «پاسخ متقابل» می‌دهیم

نیروهای مسلح روسیه برای اجرای حملات تلافی‌‌جویانه به مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف، در آماده‌باش شبانه‌روزی‌اند

بریتانیا اعلام کرد حمله اوکراین به اهدافی درون خاک روسیه مشروع است - AFP

پس از آنکه بریتانیا اعلام کرد حمله اوکراین به اهدافی درون خاک روسیه مشروع خواهد بود، وزارت دفاع روسیه به این کشور درباره یک «پاسخ متقابل» فوری هشدار داد.

وزارت دفاع روسیه هشدار داد که نیروهای این کشور برای حمله به مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف، جایی که برخی مستشاران نظامی غربی هم حضور دارند، آماده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «مایلیم تاکید کنیم چنین اقدام‌هایی که رژیم کی‌یف با تحریک مستقیم لندن انجام می‌دهد، اگر این اقدام‌ها انجام شوند، فورا به پاسخ متناسب ما منجر خواهد داشت.»

این بیانیه می‌افزاید: «همان‌طور که هشدار داده‌ایم، نیروهای مسلح روسیه برای اجرای حملات تلافی‌‌جویانه با سلاح‌های دوربرد دارای دقت بالا به مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف، در آماده‌باش شبانه‌روزی‌اند.»

این بیانیه اضافه می‌کند اینکه در صورت حمله روسیه، برخی نمایندگان کشورهای غربی معینی در کی‌یف باشند، لزوما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات تند روسیه علیه لندن پس از آن بود که جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، گفت که حمله به اهدافی در روسیه به منظور ایجاد اختلال در خطوط تدارکاتی و لجستیکی این کشور «کاملا مشروع» خواهد بود.

هیپی روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت که استفاده کی‌یف از جنگ‌افزارهای غربی برای حمله به اهداف نظامی در داخل خاک روسیه قابل قبول خواهد بود.

 هیپی پرسید: «پرسش این است که اگر اوکراینی‌ها جنگ‌افزارهای ما را علیه اهداف نظامی مشروع در روسیه به کار ببرد، آیا قابل قبول است؟»

«نخست آنکه این تصمیم حمله با اوکراینی‌ها است نه با کسانی که تسلیحات را وهله اول ساخته‌ یا صادر کرده‌اند. دوم آنکه، دنبال کردن اهداف تا عمق خاک دشمن به منظور مختل کردن خطوط لجستیکی و تدارکاتی کاملا مشروع است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، بریتانیا را متهم کرد که با تامین سلاح برای اوکراین و «ریختن نفت روی آتش» از طریق تامین مهمات، در جنگی نیابتی با مسکو درگیر شده است.

لاوروف گفت که خطر جنگ جهانی سوم «جدی و واقعی» است و از نظر مسکو، جنگ‌افزارهای  تحویلی این ائتلاف به اوکراین اهدافی مشروع‌اند.

لاوروف گفت: «ناتو، در اصل در جنگی نیابتی با روسیه درگیر است و نماینده خود را مسلح می‌کند. جنگ، جنگ است.»

کشورهای غربی و ناتو صدها میلیون پوند کمک نظامی از جمله توپخانه و پهپاد که در مرحله اولیه جنگ حاضر نبودند‌ آن‌ها را ارسال کند، اهدا کرده‌اند و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید کمک‌های بیشتری در راه است.

© The Independent