کاخ سفید: نگرانیم ایران در چند هفته سلاح هسته‌ای بسازد

وزیر امور خارجه آمریکا هم می‌گوید فاصله ایران تا سلاح هسته‌ای به چند هفته کاهش یافته است

«زمان مورد نیاز  ایران برای تولید سلاح هسته‌ای از یک سال به چند هفته کاهش یافته است»-Anna Moneymaker / Getty Images via AFP

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه از نگرانی آمریکا درباره اینکه ایران بتواند ظرف مدت چند هفته سلاح هسته‌ای تولید کند، سخن گفت. ساعاتی قبل از این اظهار نظر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که ایران برنامه‌های هسته‌ای خود را شتاب بخشیده است.

به گزارش رویترز، ساکی گفت: «بله این به‌طور حتم ما را نگران می‌کند. «زمان مورد نیاز برای ایران به‌‌منظور تولید سلاح هسته‌ای از یک سال به حدود چند هفته کاهش یافته است.»

بلینکن هم روز سه‌شنبه به سناتورها گفته بود ایران اکنون می‌تواند در مدت چند هفته سلاح هسته‌ای‌ بسازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن و ساکی مانند دیگر مقامات دولت جو بایدن، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا را مسول وضعیت موجود معرفی می‌کنند. آنها مدعی‌اند در زمانی که برجام اجرا می‌شد، فاصله جمهوری اسلامی تا ساخت سلاح هسته‌ای بیشتر بود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که علی مطهری، نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی اخیرا به ایسکانیوز گفته بود: «از همان ابتدا هدفمان ساخت بمب بود.»

او البته روز بعد گفت که اظهاراتش درست منعکس نشده است و یک منبع در سازمان انرژی اتمی هم گفته‌های مطهری را تکذیب کرد.

اما اطلاعاتی که از آرشیو به سرقت رفته از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست آمده و هم‌اکنون در دست اسراییل است نشان می‌دهد که دست‌کم تا سال ۲۰۰۲، تهران برنامه‌هایی در جهت تولید سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کرده است.

مطهری در بخش دیگری از مصاحبه به ایسکانیوز گفته بود که قرار بود این برنامه‌ها محرمانه باشد، اما افشا شد.

اشاره او به افشاگری سازمان مجاهدین است که در سال ۲۰۰۲ برای نخستین بار از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرده برداشت. به بیان دیگر تا زمانی که این افشاگری انجام نشده بود، تهران درباره برنامه‌های هسته‌ای خود اطلاع‌رسانی نکرده بود.

صرف صدها میلیارد دلار سرمایه در طول ۲۰ سال اخیر برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران از جمله دلایلی است که برخی ناظران آن را نشانه ماهیتی فراتر از صلح‌آمیز برای این برنامه‌ها می‌دانند.

بخش صلح‌آمیز این برنامه‌ها که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده، مانند نیروگاه هسته‌ای بوشهر، کمترین بازده را در تامین برق برای ایران داشته است.

برخی ناظران بر این گمانند که جمهوری اسلامی باتوجه به اهداف ایدئولوژیک و ماجراجویی‌های خود در منطقه و جهان به دنبال سلاح هسته‌ای است و با یا بدون برجام، این برنامه‌ها را به طور محرمانه و زیرزمینی دنبال می‌کند.

در مقابل دولت بایدن و پیش از آن دولت اوباما همواره بر این عقیده بوده‌اند که ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌توان از طریق توافق هسته‌ای، تضمین کرد.

در حال حاضر مذاکرات وین برای احیای برجام که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، به دلیل درخواست تضمین منافع روسیه در توافق پس از حمله به اوکراین و پافشاری تهران بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در تعلیق به‌سر می‌برد.