بلینکن: تهدید سپاه علیه مقامات فعلی و سابق آمریکا همچنان ادامه دارد

تد کروز: آیا درست است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تلاش برای قتل مقامات ارشد سابق ایالات متحده است؟

تهدیدها علیه مقامات آمریکایی ۴۰۰ درصد افزایش یافته است- POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

روز سه‌شنبه خبرهایی از سمت ایالات متحده آمریکا منتشر شد که نشان از این بود که رسیدن به توافق هسته‌ای از پیش هم سخت‌تر خواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه تایید کرد که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «تهدید مستمری» علیه مقامات سابق و کنونی آمریکا وجود دارد. چند هفته پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه آمریکا میلیون‌ها دلار برای محافظت از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در برابر تهدید‌های پرداخت می‌کند، منتشر شده بود. آسوشیتدپرس در اسفندماه گزارشی منتشر کرده بود که بر اساس آن دولت آمریکا برای محافظت ۲۴ ساعته از جان مایک پومپئو و برایان هوک، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، ماهانه دو میلیون دلار هزینه می‌کند.

به گزارش نیویورک پست، سناتور تد کروز در جریان جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا از بلینکن پرسید: «آیا درست است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تلاش برای قتل مقامات ارشد سابق ایالات متحده است؟»

بلینکن در جواب به این سوال گفت: «من مطمئن نیستم که در یک محیط عمومی چه بگویم. اجازه دهید به طور کلی بگویم، یک تهدید مداوم علیه مقامات فعلی و گذشته آمریکایی وجود دارد.»

کروز با اشاره به گزارش آسوشیتدپرس پرسید: «آیا درست است که وزارت امور خارجه تقریبا دو میلیون دلار در ماه برای محافظت از این افراد هزینه می‌کند؟»

بلینکن در پاسخ گفت: «ما تا هر مدت زمانی که طول بکشد از مردم خود در برابر تهدیدها دفاع می‌کنیم.»

کروز بیشتر فشار آورد و از او پرسید که آیا وزارت خارجه به طور خاص از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته است که تهدیدهای خود علیه مقامات آمریکایی را متوقف کند و آیا آن‌ها از انجام این کار خودداری کرده‌اند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن گفت: «البته، در چارچوب هرگونه تعاملی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با ایرانی‌ها داریم، یکی از پیام‌های قوی که به آنها فرستادیم این است که آنها باید هدف قرار دادن شهروندان ما را متوقف کنند.»

کروز پرسید: «آیا آنها به شما جواب منفی دادند؟»

بلینکن جواب داد: «من دوباره قصد ندارم آنچه که آنها گفته‌اند را توصیف کنم، آنها می‌دانند که برای رسیدگی به این مشکل باید چه کاری انجام دهند و این کاملا ساده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا فاش کرد که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی، تهدیدها و حمله‌های این‌چنینی علیه مقامات آمریکایی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

بلینکن از تلاش برای بازگشت به برجام دفاع کرد و گفت که این اقدام بهترین راه برای مقابله با چالش هسته‌ای با ایران است.