طالبان تروریست‌های ضدپاکستان را از مرز آن کشور به ناحیه دیگری منتقل می‌کند

«این اقدام می‌تواند حملات علیه پاکستان را تاحدی متوقف کند»

در هشت ماه گذشته، حمله‌ به مواضع ارتش پاکستان از خاک افغانستان افزایش یافت-AAMIR QURESHI / AFP

پس از حملات اخیر ارتش پاکستان به مواضع تحریک طالبان پاکستان «تی‌تی‌وی» (TTP) در استان‌های خوست و کنر، طالبان افغانستان بر آن است تا تروریست‌های ضدپاکستان را از مناطق مرزی این کشور به نواحی دیگر افغانستان منتقل کند.

رسانه پاکستانی «اکسپرس تریبون» روز دوشنبه، ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل)، به نقل از مقام‌های پاکستانی که نامشان در گزارش افشا نشد، نوشت که طالبان پس از هشدارهای مقام‌های پاکستان، در تلاش است تروریست‌های ضدپاکستان را از مرز دو کشور دور کند. بر اساس این گزارش، پاکستان پس از حملات تروریستی در آن کشور، آشکارا به طالبان افغانستان اعلام کرد که برای مقابله با این گروه‌های تروریستی اقدام کند؛ وگرنه با عواقب آن مواجه خواهد شد.

این رسانه پاکستانی نوشت که طالبان افغانستان در واکنش به پیام شدیدالحن پاکستان، تصمیم گرفت که اعضای تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های وابسته به آن‌ها را متقاعد کند از مناطق مرزی افغانستان به سایر نواحی این کشور نقل‌مکان کنند.

یک مقام پاکستانی به اکسپرس تریبون گفت که در روزهای اخیر، برخی از گروه‌های حمله‌کننده به پاکستان به مناطق دیگر منتقل شده‌اند و هرچند پاکستان با این رویکرد طالبان موافق نیست، این اقدام می‌تواند حملات علیه پاکستان را تاحدی متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام پاکستانی خواستار توقف اقدام‌ها علیه پاکستان از خاک افغانستان شد. او تصریح کرد که تروریست‌های ضدپاکستان که در افغانستان پناه گرفته‌اند یا باید  کاملا مهار شوند یا به آنان اجازه داده نشود داخل افغانستان فعالیت کنند.

اقدام طالبان برای انتقال تروریست‌های ضدپاکستان از نوار مرزی آن کشور به نواحی دیگر، در حالی انجام می‌شود که حمله‌ هوایی ارتش پاکستان به روستاهای دو استان مرزی خوست و کنر که روز شنبه، ۲۷ فروردین، انجام شد، دست‌کم جان ۴۷ تن از جمله تعدادی زن و کودک را گرفت. ارتش پاکستان این حمله را رسما تایید نکرد، اما رسانه‌های پاکستانی نوشتند که این حمله با هدف از بین بردن مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی انجام شده است.

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) روز چهارشنبه، ۳۱ فروردین گزارش داده بود که در این حمله، ۲۰ کودک (۱۵دختر و پنج پسر) جان باخته‌اند. بیشتر قربانیان این رویداد مهاجران پاکستانی بودند که از وزیرستان شمالی به افغانستان پناه آورده‌ بودند.

ملا یعقوب، وزیر دفاع گروه طالبان، روز یکشنبه، چهارم اردیبهشت، در یک سخنرانی در کابل، گفت که به دلیل مصالح ملی، به «تجاوز پاکستان به خاک افغانستان» واکنش نشان نداده است. او افزود که از این پس، اقدام‌هایی شبیه حمله هوایی پاکستان به خاک افغانستان را تحمل نمی‌کند و همسایه‌های افغانستان باید از این چنین اقدام‌هایی خودداری کنند.

طالبان پاکستانی که خود را بخشی از طالبان افغانستان می‌دانند، در هشت ماه گذشته و به‌ویژه پس از سلطه طالبان بر افغانستان، حملات خود در پاکستان را تشدید کردند. این گروه که سودای برپایی دولتی شبیه امارت طالبان در پاکستان را در سر دارد، در تبانی با سایر گروه‌های تروریستی، حملات مرگباری را علیه ارتش پاکستان راه‌اندازی می‌کند.

در آخرین مورد، روز شنبه، سوم اردیبهشت، اعضای تحریک طالبان پاکستان سه سرباز پاکستانی مستقر در یک قرارگاه مرزی پاکستان در وزیرستان شمالی را هدف قرار دادند و کشتند. به دنبال این حادثه، ارتش پاکستان به طالبان افغانستان هشدار داد جلو این حوادث را که از داخل افغانستان سازماندهی و اجرا می‌شوند، بگیرند.