سرپرست وزارت دفاع طالبان: حمله بر کنر را به دلیل منافع ملی تحمل کرده‌ایم

طالبان برای نخستین بار نهمین سالروز مرگ رهبر این گروه را درکابل برگزار کردند

عکس از سایت تلویزیون ملی افغانستان

محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر (بنیانگذار گروه طالبان) و سرپرست وزارت دفاع این گروه، با انتقاد از جامعه جهانی و کشورهای همسایه، آنان را «علیه طالبان» می‌خواند.

با آن که هفته گذشته هلیکوپترهای پاکستانی بخش‌هایی از استان‌های خوست و کنر را در شرق افغانستان بمباران کردند و نزدیک به پنجاه زن و مرد و کودک را کشتند، محمد یعقوب، بی‌آنکه نامی از پاکستان ببرد، حمله هوایی بر کنر را تجاوز به خاک افغانستان می‌داند و می‌گوید که به دلیل مسئولیت در برابر مردم و منافع ملی افغانستان، حمله به کنر را تحمل کرده‌اند.

 این مقام طالبان هشدار می‌دهد که تکرار چنین حمله‌هایی قابل تحمل نخواهد بود.

در حالی که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ میلادی، این گروه مسئول طرح‌ریزی و انجام ده‌ها حمله انتحاری و انفجاری بر نهادهای نظامی و غیرنظامی حکومت‌های پیشین در افغانستان بوده‌ است، محمد یعقوب  حمله‌های مرگبار هفته گذشته به آموزشگاه‌ها و عبادتگاه‌ها را اعمال «بزدلانه» می‌نامد و می‌گوید: « این حمله‌ها در این ماه رمضان  در مسجد‌ها و بعضی جاهای دیگر رخ دادند؛  من به دشمنان این وطن ومردم می‌گویم که با چنین حمله‌های بزدلانه‌ای به هدف نخواهند رسید و انشالله تمام هدف‌های فاسد شما خنثی خواهد شد. ما به کسی اجازه نمی‌دهیم امنیت را در داخل مختل کند یا از خارج افغانستان را تهدید کند؛ ما همه را مردانه پاسخ خواهیم گفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله‌های مرگبار هفته گذشته به آموزشگاه‌ها و عبادتگاه‌ها در کابل، مزار شریف، و کندز بیش از ۲۰۰ غیرنظامی جان باختند و ده‌ها تن دیگر مجروح شده‌اند.

محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان، در یک مراسم ویژه به مناسبت نهمین سالروز مرگ ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان، سخن می‌گفت. 

مرگ ملا محمد عمر نخستین بار در ماه «سرطان» (تیر) سال ۱۳۹۴ هجری خورشیدی فاش شد و گفته شد که او دو سال پیش از آن، در سال ۱۳۹۲ درگذشته است. در این دو سال، همواره در مناسبت‌هایی، بیانیه‌هایی با نام ملا عمر منتشر می‌شد. اما طالبان در اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی رسما اعلام کردند که رهبرشان شش سال پیش درگذشته بوده است.

اکنون که طالبان بر افغانستان تسلط یافته‌اند، برای نخستین بار مراسم یادبودی برای او در کابل برگزار می‌کنند. طالبان ملا محمد عمر را «امیرالمومنین» و «بنیانگذار امارت اسلامی» می‌دانند.