وزرای خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین می‌روند

حمله‌های توپخانه‌ای روسیه به شهر بندری اودسا در روز شنبه باعث کشته‌شدن شش نفر، ازجمله یک نوزاد سه‌ماهه، شد

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه با آنتونی بلینکن و لوید آستین در شهر کی‌یف دیدار می‌کند- Genya SAVILOV /AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، برای بررسی شرایط اوکراین پس از حمله روسیه، به کی‌یف سفر خواهند کرد.

زلنسکی روز شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، در یک نشست خبری گفت که با «آقایان بلینکن و آستین درمورد انواع تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای مبارزه با تجاوز مجدد روسیه به شرق و جنوب این کشور گفت‌وگو خواهند کرد».

بلینکن و آستین بالاترین مقام‌های ایالات متحده‌اند که از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) تاکنون، در سفر به اوکراین، روز یکشنبه با زلنسکی دیدار خواهند کرد. پس از این دیدار، روز سه‌شنبه، اجلاس بزرگی به میزبانی ایالات متحده در آلمان برای بحث در مورد امنیت اوکراین برگزار خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا مقام‌های ۴۰ کشور را به کنفرانسی در یک پایگاه نظامی آمریکایی در آلمان دعوت کرده است تا درمورد نیازهای دفاعی اوکراین گفت‌وگو کنند. تا روز جمعه، ۲۰ کشور حضور خود در این اجلاس را تایید کرده بودند.

هفته‌ها است که زلنسکی از کشورهای غربی می‌خواهد تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین ارسال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان مقام‌های اوکراینی اعلام کردند حمله‌های توپخانه‌ای روسیه به شهر بندری اودسا در روز شنبه باعث کشته‌شدن شش نفر، ازجمله یک نوزاد سه‌ماهه، شد. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که یکی از انبارهای مهم تسلیحات خارجی در مجاورت اودسا را هدف قرار داده است. این حمله‌ها آرامش نسبی را که از ابتدای جنگ در اودسا برقرار بود، مختل کرد.

نیروهای روسیه در ماریوپل تلاش کردند به یک کارخانه فولاد که سربازان و غیرنظامیان در آن پناه گرفته بودند، حمله کنند؛ آن‌ها در تلاش بودند تا آخرین مقاومت‌ها را در شهری که برای مسکو ارزش راهبردی عمیقی دارد، درهم بشکنند.

با تشدید حمله‌ها به شهرهای اوکراین در آستانه عید پاک مسیحیان ارتدوکس، روسیه مدعی شده است که کنترل چندین روستا را در منطقه شرقی دونباس در اختیار گرفته است.

در‌حالی‌که مقام‌های بریتانیایی می‌گویند روس‌ها به موقعیت جدیدی دست نیافته‌اند، مقام‌های اوکراینی پیش از یکشنبه عید پاک در سراسر کشور مقررات منع آمدوشد اعلام کردند که نشانه‌ای از ارزیابی نوعی تهدید برای سراسر اوکراین است.

اولکسی آرستوویچ، یکی از مشاوران دفتر ریاست جمهوری اوکراین، در جریان یک نشست خبری در روز شنبه گفت که نیروهای روسی حمله‌های هوایی به کارخانه فولاد آزووستال را از سر گرفته‌اند و تلاش می‌کنند به آن یورش ببرند.

بیشتر از جهان