سلول‌های بنیادی پرورش یافته در آزمایشگاه آسیب عضلانی را ترمیم می‌کنند

موش‌های مبتلا به اختلال تحلیل عضلانی که به آن‌ها سلول‌های بنیادی تزریق شده بود، روی تردمیل‌های کوچک دوبرابر طولانی‌تر می‌دوند

Spencer Platt/AFP

دانشمندان سلول‌های بنیادی عضله‌ انسان را پرورش داده‌اند که می‌تواند خود را به بازسازی و آسیب بافت عضلانی در موش‌ها را ترمیم کند؛ پیشرفتی که ممکن است به راه‌های تازه‌ای برای درمان اختلال‌های تحلیل عضلانی منجر شود.

در این پژوهش که پیش‌تر در همین ماه در نشریه «سل استم سل» (Cell Stem Cell) منتشر شد، دانشمندان سلول‌های پوست انسان را که در آزمایشگاه کشت شده بود، به‌صورت ژنتیکی دوباره برنامه‌ریزی کردند و به حالت ابتدایی‌تری رساندند که می‌تواند تقریبا به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شود.

این پژوهشگران از جمله [محققان] دانشگاه جانز هاپکینز ایالات متحده می‌گویند این سلول‌های ابتدایی -که به سلول‌ بنیادی پرتوان القایی (آی‌پی‌اس) معروف‌اند- با محلولی از فاکتورهای رشد سلولی استاندارد و مواد مغذی ترکیب شدند که آن‌ها را تحریک می‌کند به انواع سلول‌‌های خاص بدل شوند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سلول‌های آی‌پی‌اس را می‌توان به واحدهایی مثل سلول‌های پوست یا مغز تبدیل کرد. اما دانشمندان گفتند تبدیل این سلول‌های در حالت ابتدایی به سلول‌های بنیادین خود تجدیدشونده برای یک اندام خاص دشوار بوده است.

دانشمندان در این مطالعه کاری کردند که سلول‌های آی‌پی‌اس به سلول بنیادی عضلانی تبدیل شوند و این‌ها را به عضلات موش‌ها تزریق کردند.

آنان دریافتند سلول‌های تزریق‌شده به ناحیه‌ای از عضلات موسوم به آشیانه -جایی که معمولا سایر سلول‌های بنیادی عضلانی طبیعی یافت می‌شوند- رفتند و بیش از چهار ماه آنجا ماندند.

سپس دانشمندان مشخص کردند که سلول‌های بنیادی عضلانی بافت آسیب‌دیده را به دو شیوه ترمیم می‌کنند.

در یک روش‌، پژوهشگران سلول‌های بنیادی عضلانی را به موش‌هایی پیوند زدند که با دستکاری ژنتیکی، بدون سیستم ایمنی پرورش یافته بودند تا مانع از پس زدن سلول‌های پیوندی شوند.

سپس این جوندگان را در معرض سموم و تشعشع‌های تخریب‌کننده عضله قرار دادند تا سلول‌های بنیادی عضلانی موجود در موش را از بین ببرند.

 

با خوشحالی فراوان مقاله‌مان را که در نشریه سل استم سل چاپ شد، به اشتراک می‌گذارم.

تبریک به همه نویسندگان همکار!!!

گابسانگ لی، ۷ آوریل ۲۰۲۲

 

دانشمندان دریافتند که سلول‌های بنیادی پیوندی عضله انسان در فضای مسموم و پر از تشعشع به میوبلاست تبدیل شدند؛ سلول‌های تمایزنیافته‌ای که قادرند سلول عضلانی تولید کنند.

آن‌ها به این نکته اشاره کردند که این نوع سلول سازنده عضله با ترکیب با یکدیگر و ایجاد ریزبافت‌هایی که ویژگی عضله طبیعی است، آسیب را ترمیم می‌کند.

همچنین دریافتند که برخی از سلول‌های بنیادی پیوندشده به سمت آشیانه حرکت می‌کنند و رفتاری مشابه سلول‌های بنیادی عضله‌ای که به‌طور طبیعی در موش یافته می‌شود، نشان می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روش دیگر، آن‌ها سلول‌های بنیادی را به موش‌هایی تزریق کردند که از نظر ژنتیکی دچار جهشی بودند که به تحلیل عضلانی دوشن (Duchenne) - نوعی اختلال تحلیل‌برنده عضلات موش و انسان- منجر می‌شود.

در این روش نیز دانشمندان دریافتند سلول‌های بنیادی به ناحیه آشیانه عضلانی می‌روند و ظرف چندین ماه، موش‌ها توانستند دوبرابر طولانی‌تر از موش‌های درمان‌نشده روی تردمیل‌های کوچک که خود معیاری برای سنجش قدرت عضلانی است، بدوند.

گابسانگ لی، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، در بیانیه‌ای گفت: «احتمالا می‌توان از این سلول‌های بنیادی عضلانی برای درمان بسیاری از انواع اختلال‌های عضلانی استفاده کرد.»

دکتر لی، یکی از بنیان‌گذاران ویتا تراپیوتیک، شرکت مهندسی سلولی مستقر در بالتیمور، امیدوار است درمان‌های سلول بنیادی عضلانی برای اختلال‌های تحلیل عضلات، از جمله تحلیل عضلانی، عرضه شود. 

دانشمندان قصد دارند در مطالعات آینده، استفاده از این سلول‌ها در موش‌های نمونه مبتلا به سایر بیماری‌های مرتبط با عضله را بررسی کنند.  

به گفته آنان، سرنوشت سلول‌های بنیادی تزریق‌شده به موش‌ها نیز به مطالعه دقیق نیاز دارد.

پژوهشگران معتقدند که مطالعات بیشتر ممکن است به کاربردهای احتمالی [این روش] در پزشکی ورزشی، ضربات جسمی و از بین رفتن عضله به دلیل کهولت سن منتهی شود.  

© The Independent