سربازان اوکراینی برای نخستین‌بار در بریتانیا آموزش می‌بینند

این سربازان درحال یادگیری شیوه کار با وسایل نقلیه زرهی‌اند که در اختیار ولودیمیر زلنسکی قرار می‌گیرند

درمجموع حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از سربازان اوکراینی در این دوره آموزش خواهند دید _ AFP

نیروهای خط مقدم اوکراین استفاده از تجهیزات نظامی را نخستین‌بار در خاک بریتانیا یاد می‌گیرند.   

مبارزان اوکراینی به بریتانیا آمده‌اند تا شیوه کار با ۱۲۰ خودروی زرهی را که بوریس جانسون در جریان سفر اخیرش به کی‌یف به رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی وعده داده بود، بیاموزند.

محل ماموریت و تعداد دقیق افراد درگیر [آموزش] – که درمجموع «حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر» تخمین زده می‌شود- به دلایل امنیتی کاملا سری است.

اما آموزش‌هایی از این قبیل غالبا در میدان‌های نظامی دشت‌ سالیسبری در ویلت‌شایر انجام می‌شود که اخیر فرماندهان نیروی دفاعی اوکراین در آنجا شاهد [طرز کار] موشک‌انداز زرهی استورمر بودند.

سامانه استورمر که برای شلیک موشک پدافند هوایی پرسرعت استارستریک ساخت بریتانیا طراحی شده، بخشی از بسته کمک نظامی آقای جانسون است که به اوکراین ارسال می‌شود.      

اوکراینی‌هایی که اکنون در بریتانیا به‌سر می‌برند، [کار با] خودروهای رزمی ردیابی (سی‌آروی) و خودروی گشت‌زنی حفاظت‌شده (پی‌ام‌وی) را فرا نمی‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خودروها شامل [کار با] مستیف پی‌ام‌وی- که نیروهای بریتانیا در افغانستان و عراق به‌طور گسترده از آن‌ها استفاده می‌کردند- همین‌طور خودروهای پشتیبانی تاکتیکی هاسکی و ولف‌هوند، خودروی فرماندهی و کنترل سلطان، خودروهای بازیابی زرهی سامسون و آمبولانس‌های زرهی ساماریتن است.

اکنون برخی از مستیف‌ها برای کمک به مقابله با حمله مجدد پوتین در شرق منطقه دونباس به سمت اوکراین به راه افتاده‌اند.

جانسون به خبرنگاران گفت: «می‌توانم بگویم اکنون استفاده از پدافند هوایی را در لهستان و استفاده از خودروهای زرهی را در بریتانیا به اوکراینی‌ها آموزش می‌دهیم.»  

بریتانیا از زمان حمله روسیه به کریمه و دونباس در سال ۲۰۱۴ در آموزش نیروهای اوکراینی مشارکت داشت‌، اما سخنان جانسون نخستین تایید رسمی درباره آموزش نیروهای این کشور در بریتانیا بود.

سخنگوی رسمی نخست‌وزیر گفت: «ما به همراه متحدانمان در حال فراهم کردن انواع جدید تجهیزات برای اوکراین هستیم که شاید پیش‌تر تجربه استفاده از آن‌ها را نداشتند، بنابراین بهتر است آموزش لازم را دریافت کنند تا بتوانند از آن‌ها به بهترین شیوه بهره ببرند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقدامی تشدیدکننده [درگیری] نیست، پاسخ داد: «اقدام‌های پوتین و رژیم او در اوکراین تشدیدکننده است. ما صرفا با همکاری متحدانمان بهترین ابزار را به اوکراین می‌دهیم تا از خودشان دفاع کنند.» 

© The Independent

بیشتر از جهان