عقب‌نشینی امیرعبداللهیان: موضوع اصلاً عبور یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست

سخنان قبلی وزیر امور خارجه ایران این احتمال را افزایش داد که جمهوری اسلامی خواسته بیرون کشیدن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را کنار بگذارد

سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در رابطه با سپاه پاسداران با واکنش‌هایی در درون حاکمیت مواجه شد - عکس از اعتمادآنلاین

در پی انتقادات گسترده نیروهای تندروی درون حاکمیت به اظهارات حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه می‌توان بر روی «حذف نشدن نام سپاه پاسداران از فهرست نیروهای تروریستی» مصالحه کرد، او در پستی اینستاگرامی از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و با بیان اینکه «توافق فقط رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات می‌تواند حاصل شود»، گفت: «روشن است که از این واضح‌تر نمی‌شد در خصوص جایگاه محوری سپاه پاسداران سرافراز صحبت کرد. سپاه پاسداران همواره حافظ کشور و ملت بوده و هست و آنچه گفته شد رویکرد فرماندهان عالی است که حتی لحظه‌ای تأمین و حفاظت از منافع ملت به‌شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیفتد.»

او پیش‌تر در اظهارات تلویزیونی گفته بود: «جایگاه و نقش سپاه [باید]‌ به‌عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار بگیرد»، اما افزود: «مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این ازخودگذشتگی سپاه پاسداران است… علی‌رغم اجازه مقامات سپاه، اما این موضوع از موضوعات اصلی ما است.»

این سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با واکنش‌هایی در درون حاکمیت مواجه شد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان که بازتاب دهنده دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی و دفتر اوست، با انتقاد از این سخنان در گفتگو با فارس آن را «عجیب و غیرمنتظره» خواند.

او خطاب به حسین امیرعبداللهیان گفت: «اشتباه دیگر حضرتعالی آن است که «تسلیم» را به خطا «ایثار» نامیده‌اید و بدتر اینکه این تسلیم را به فرماندهان سپاه نسبت داده‌اید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در نشست قطر گفت: «سپاه یک ارتش ملی است و ارتش ملی نباید گروه تروریستی شناخته شود. این برای ایرانی‌ها بسیار مهم است که سپاه از فهرست خارج شود؛ اما این تنها موضوع نیست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تضمین‌ها و دیگر موضوعات اشاره کرد.»

یکی از مهم‌ترین مسائل باقی‌مانده، خواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا است. با این ‌که از این موضوع معمولا به عنوان یکی از «خطوط قرمز» ایران نام برده می‌شد، در سخنان امیرعبداللهیان نشانه‌ای از این احتمال هست که ایران این خواست را کنار بگذارد.

همزمان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که سرپرستی مذاکرات هیئت آمریکایی در وین را برعهده دارد، روز یکشنبه در فوروم دوحه در قطر گفت: «ایالات متحده تصمیمی برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم نگرفته‌ است.»

او در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که فارغ از اینکه چه اتفاقی در مورد سپاه بیفتد، تحریم‌های بسیاری باقی خواهد ماند.

رابرت مالی در حالی از باقی ماندن نام سپاه پاسداران سخن گفته است که پیش‌تر، گابریل نورونها، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، توافق درحال مذاکره میان آمریکا و جمهوری اسلامی در وین را غیرقانونی و خطرناک برای امنیت ملی آمریکا دانست و اعلام کرد که هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی، وعده لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، دفتر علی خامنه‌ای و تعداد زیادی از افراد و نهادهایی را داده است که تحریمشان به برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی ندارد. 

با این حال به نظر می‌رسد که فشارهای داخلی در ایالات متحده باعث شده تا این وعده پیشین مالی به واقعیت نپیوندد و او از وعده پیشین خود به ایران عقب‌نشینی کند.

بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه و حتی دموکرات در کنگره آمریکا بر مخالفت خود با خروج سپاه از فهرست سازمان‌های گروه‌های تروریستی به‌شدت مخالفت کرده‌اند.

در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته، رسانه‌ها از خروج ریچارد نفیو، معاون پیشین رابرت مالی و دو نفر دیگر از هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا خبر دادند که بنابر گزارش‌ها، به‌دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی در باره نرمش در برخورد با ایران، آن هیئت را ترک کردند.