آلودگی هوا خطر بستری شدن مبتلایان به کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد

ابتلای اقلیت‌های قومی، آسیایی‌تبارها و سیاه‌پوستان بریتانیا به ویروس کرونا به شکل نامتناسبی زیاد است

مقابله با آلودگی هوا برای مقاوم‌سازی جامعه در برابر کووید-۱۹ اهمیتی حیاتی دارد - LOUISA GOULIAMAKI / AFP

بر اساس یک گزارش جدید، فردی که از پیش در معرض آلودگی هوا بوده است، اگر به کووید-۱۹ مبتلا شود، بیشتر احتمال دارد که به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کند.

بنا بر یافته‌های محققان دانشگاه امپریال کالج لندن، در معرض هوای آلوده قرار داشتن با تشدید بیماری پس از ابتلا به کووید-۱۹ ارتباط دارد.

در این تحقیق که به سفارش شهردار لندن و به سرپرستی گروه تحقیقات محیط‌ زیستی دانشگاه امپریال انجام شده است، پژوهشگران تحقیقات به عمل آمده در سراسر جهان را ارزیابی کردند.

بر اساس این تحقیق، کسانی که پیش از همه‌گیری کرونا در معرض هوای آلوده بوده‌اند، نه تنها در صورت ابتلا به ویروس کرونا خطر بستری شدن‌ آنان افزایش می‌یابد، بلکه از همان آغاز، احتمال شدت بیماری آن‌ها هم بیشتر است.

بنا بر تحقیقات اندک‌شماری که صورت گرفته بود و مبنای یافته‌های این تحقیق است، ویروس کرونا در حیواناتی که مواد آلاینده را تنفس کرده باشند، به تعداد بیشتری از پروتئین‌های ریه‌ آن‌ها می‌چسبد. همچنین مبنای این تحقیق شواهد فزاینده‌ای است که نشان می‌دهد بین آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی و ریوی ارتباط وجود دارد و مبتلایان به چنین بیماری‌هایی اگر به کووید-۱۹ مبتلا شوند، بیشتر احتمال دارد که بیماری‌ آنان شدیدتر شود.

به گفته صادق خان، شهردار لندن، این تحقیق  به «وضوح» نشانگر آن است که مقابله با آلودگی هوا برای مقاوم‌سازی جامعه در برابر کووید-۱۹ اهمیتی حیاتی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از قبل می‌دانستیم بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری ریه و تنگی‌نفس که زندگی را دستخوش تغییر می‌کنند، با آلودگی هوا در ارتباط‌ند اما بر اساس بررسی‌های قبلی، تاکنون نقش آلودگی هوا در بیماری‌های عفونی مثل سینه‌پهلو، التهاب نایژه، تنگی‌نفس و جدیدترین مورد آن‌ یعنی کووید-۱۹را دست‌کم می‌گرفتند. این بررسی جدید به سرپرستی محققان دانشگاه امپریال به وضوح نشان داد که مقابله با آلودگی هوا برای مقاوم‌سازی جامعه در برابر کووید-۱۹ و سایر بیماری‌های عفونی مانند آن اهمیتی حیاتی دارد. در واقع در تصمیم‌هایی که اکنون برای مقابله با آلودگی هوا می‌گیریم، پای مرگ و زندگی مردم در میان است. نمی‌توانیم چشم خود را به روی شواهد روشنی که خطرات آلودگی‌های زهرناک هوا را نشان می‌دهند، ببندیم. به همین دلیل است که به افزایش منطقه آلودگی «بسیار کم» در ماه آینده پایبندم و اقدام‌های جسورانه لازم برای زدودن آلودگی از شهرمان را ادامه خواهم داد.»

اما می‌دانیم که آلودگی هوا و کووید-۱۹ به نابرابری‌های موجود در جامعه نیز دامن می‌زنند.

بر اساس تحقیقات گذشته، آن‌هایی که در پایتخت در معرض بدترین آلودگی‌های هوا قرار دارند، احتمالا بیشتر لندن‌نشینان محروم و دارای درامد پایین‌اند. در ضمن احتمال آنکه اهالی مناطق با آلودگی بالا از اقلیت‌های قومی، آسیایی‌تبارها و سیاه‌پوستان باشند، به صورت نامتناسبی بالا است.

همچنین بر اساس چند پژوهش، ابتلای اقلیت‌های قومی، آسیایی‌تبارها و سیاه‌پوستان بریتانیا به کووید-۱۹ به شکل نامتناسبی زیاد است.

پل پلنت، استاد ارشد دانشگاه و قائم‌مقام سازمان بهداشت عمومی انگلستان در لندن، نیز از یافته‌های این بررسی ابراز خرسندی کرد. او می‌گوید: «به ویژه کسانی که در برابر آسیب‌های تنفسی و از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی آسیب‌پذیرترند، از جمله کودکان و کهنسالان، از کیفیت ضعیف هوا لطمه می‌بینند و نابرابری‌های حوزه سلامت افزایش می‌یابد. بهبود کیفیت هوا برای کاستن از لطمات بهداشتی آلودگی هوا در سراسر لندن اهمیت حیاتی دارد و به افزایش عمر و بهزیستی مردم در دوران بعد از همه‌گیری کمک می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان