بسته‌های غذایی حکومت ایران بین فلسطینی‌های ساکن بیروت توزیع شد

هم‌زمان، یک دختر نوجوان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر خودکشی کرد

AFP

در حالی‌ که بیشتر دهک‌های درآمدی جامعه با تنگناهای اقتصادی مواجه‌اند و امنیت غذایی تعداد زیادی از مردم ایران به دلیل فقر به خطر افتاده، حکومت ایران به روال سال‌های گذشته، هزاران بسته غذایی برای فلسطینی‌های ساکن بیروت فرستاده است.

بسته‌های غذایی اهدایی جمهوری اسلامی ایران هر سال در ماه رمضان میان پناهجویان فلسطینی ساکن لبنان توزیع می‌شوند. امسال نیز سفارت ایران در بیروت در مراسمی با حضور سفیر و نماینده گروه حزب‌الله لبنان، بسته‌های غذایی را به اردوگاه‌های فلسطینیان فرستاد. شبکه العالم، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، با انتشار گزارشی از این مراسم نوشت: «سفارت ایران در حمایت از پایداری و مقاومت مردم فلسطین، هزاران سهمیه غذایی را به عنوان هدیه ماه رمضان در اردوگاه‌های آوارگان در لبنان توزیع کرد.»

پناهجویان فلسطینی ساکن اردوگاه‌های لبنان اغلب اعضای گروه شبه‌نظامی حماس‌‌اند که از حمایت حکومت ایران برخوردارند.

این نخستین بار نیست که کمک‌های مالی و غذایی جمهوری اسلامی ایران به حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان حماس خبرساز می‌شود؛ ماه رمضان سال ۱۳۹۷ نیز خبر توزیع ۳۰۰ بسته غذایی کمیته امداد میان فلسطینی‌های ساکن غزه واکنش تند بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشت. در نهایت هم پرویز فتاح، رئیس وقت کمیته امداد، مدعی شد که هزینه بسته‌های غذایی از صندوق‌ صدقه‌ها تامین نشده است.

با وجود اینکه مقام‌های حکومت ایران ادعا می‌کنند هزینه کمک به غزه و لبنان را از جیب مردم نمی‌پردازند، در آن سوی مرزها مقام‌های حزب‌الله لبنان و حماس دریافت کمک مالی از ایران را تایید می‌کنند. محمود الزهار، عضو ارشد گروه فلسطینی حماس، سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با شبکه العالم، به‌صراحت گفت که در اولین دیدارش با قاسم سلیمانی، ۲۲ میلیون دلار از او پول گرفته و چمدان‌هایشان دیگر جا نداشته است.

سخنان او با واکنش تند کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و آنان با راه‌اندازی هشتگ «چمدان دلار» به گسترش فقر و فلاکت در ایران و بی‌توجهی حکومت به وضعیت فقرا اعتراض کردند. 

در روزهای گذشته نیز انتشار عکس‌هایی از کامیون‌های حامل سهمیه‌های غذایی برای فلسطینی‌ها ایرانیان را خشمگین کرد و برخی کاربران به خودکشی یک دختر نوجوان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر، هم‌زمان با توزیع این بسته‌های غذایی، اشاره کردند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، به نقل از یک منبع مطلع، نوشت که فاطمه خوش‌بیان، نوجوان اهل روستای سرپری از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه، به دلیل فقر خودکشی کرده است. پیش‌تر نیز خبرهای دیگری درباره خودکشی نوجوانان و کودکان ایرانی به این دلیل منتشر شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران آمار دقیقی از فقر در جامعه ایران ارائه نمی‌دهد اما گزارش‌های رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از آن است که سبد غذایی هفت دهک درآمدی جامعه به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها تغییر کرده و سرانه مصرف گوشت، برنج، لبنیات و حتی حبوبات در ایران کاهش‌ یافته است و بسیاری از مردم قدرت خرید مواد غذایی موردنیاز خود را ندارند.

پیش‌تر احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود که گرسنگی در ایران «معنادار» شده است و بیش از ۶۰ درصد مردم ایران زیر خطر فقرند. مرتضی افقه، استاد دانشگاه، نیز در همین زمینه اشاره کرد: «وقتی وزارت کار می‌گوید ۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت سبد حمایتی‌اند، یعنی هفت دهک زیر خط فقرند.»