قهرمان کاراته المپیک: اینکه خیلی راحت می‌گویند به مسابقه نروید، درد دارد

تیم ملی کاراته ایران برای اجتناب از رویارویی با حریفان اسرائیلی به رقابت‌های وان پرتغال اعزام نمی‌شود

سجاد گنج‌زاده، عضو تیم ملی کاراته ایران - Alexander NEMENOV / AFP

سجاد گنج‌زاده، عضو تیم ملی کاراته ایران، به ممانعت از اعزام تیم کاراته به رقابت‌های وان پرتغال به بهانه احتمال رویارویی با ورزشکار اسرائیلی به‌شدت واکنش نشان داد. او تابستان ۱۴۰۰ هم در جریان اعتراض‌های مردمی خوزستان، مدال طلای خود را که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کسب کرده بود، به مردم این استان تقدیم کرد.

سجاد گنج‌زاده که انتقادهای او علیه عملکرد وزارت ورزش زبانزد است، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «اینکه چند تا آدمی که تو عمرشون ورزش نکردن، می‌آن برای ورزش تصمیم می‌گیرن و خیلی راحت می‌گن نرید مسابقه، درد داره.»

دارنده مدال طلای المپیک در ادامه یادداشت خود تاکید کرد که برای او «برد و باخت» مهم نیست اما «درد» ممانعت از اعزام تیم ملی به رقابت‌های بین‌المللی را «حتی آقای وزیر ورزش که خودش هم ورزشکار بوده نمی‌فهمه؛ به خاطر اینکه سرگرم نگه‌ داشتن صندلی وزارت هستش نه کار کردن برای ورزش».

سجاد گنج‌زاده در المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفق شد نخستین مدال طلای ایران در رشته کاراته را کسب کند. او این مدال را به مردم معترض استان خوزستان که با سرکوب و خشونت نیروهای حکومتی روبه‌رو شده بودند، تقدیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قهرمان المپیک کاراته در یادداشت اینستاگرامی خود درباره اینکه ورزشکاران ایران مجبورند به بهانه روبه‌رو نشدن با ورزشکاران اسرائیلی فقط در مسابقات آسیایی شرکت کنند، هشدار داد و تاکید کرد: «بیش از این نمی‌توانم تحمل کنم.»

رقابت‌های کاراته وان پرتغال در روزهای دوم تا چهارم اردیبهشت (۲۲ تا ۲۴ آوریل) در شهر لیسبون برگزار می‌شود.

ملی‌پوشان ایران در مسابقات بین‌المللی اجازه ندارند مقابل ورزشکاران اسرائیلی به میدان روند. در سال‌های گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به ورزشکاران دستور می‌دادند برای ممانعت از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی عمدا ببازند اما پس از محرومیت تیم ملی جودو ایران به دلیل افشای این راهکار، حالا تصمیم گرفته‌اند کلا از اعزام تیم‌های ملی به رقابت‌های جهانی ممانعت کنند.

آبان‌ ۱۴۰۰ نیز فدراسیون کاراته خبر لغو اعزام تیم ملی به رقابت‌های جهانی را اعلام کرد و مدعی شد برخی اعضای تیم ملی کرونا گرفته‌اند؛ اما برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی و ورزشکاران از جمله سردار پاشایی، کشتی‌گیر سابق، فاش کردند که دلیل لغو سفر تیم ملی کاراته ایران حضور ورزشکاران و داوران اسرائیلی بوده است.

در سال‌های اخیر، ممانعت از اعزام ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی و صدور فرمان باخت به آنان مهاجرت برخی ورزشکاران ملی‌پوش ایران را به دنبال داشت. ماجرای شکست عمدی سعید ملایی در رقابت‌های جهانی جودو سال ۲۰۱۹ در توکیو برای روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی، جنجال زیادی به پا کرد و به محرومیت تیم ملی جودو ایران از رقابت‌های جهانی منجر شد. سعید ملایی نیز ایران را ترک کرد و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با پرچم تیم ملی مغولستان در مسابقات حاضر شد.

در مقابل، ورزشکارانی که از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کنند، پاداش‌ می‌گیرند. آرش میراسماعیلی در بازی‌های تابستانی المپیک ۲۰۰۴ آتن برای اینکه به مصاف حریف اسرائیلی نرود، در وزن مجاز خود تغییراتی ایجاد کرد تا از رقابت‌ها حذف شود. این اقدام او تحسین مقام‌های حکومت ایران را در پی داشت و میراسماعیلی را پشت میز ریاست فدراسیون جودو ایران نشاند.

بیشتر از ورزش