خط کمرنگ در تست کووید-۱۹ چه معنایی دارد؟

اگر تنها خطوط لکه‌ای یا کمرنگی در تست ظاهر شوند، در این صورت نیز نتیجه آن مثبت است

موج جدید افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بریتانیا باعث بالا رفتن تقاضا برای خرید تست‌های خانگی شده است- Justin TALLIS / AFP

در هفته‌های اخیر موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بریتانیا دوباره افزایش یافته است، این موج اخیر در اثر رده فرعی سویه اومیکرون که به نام بی‌ای ۲ شناخته می‌شود، ایجاد شده است.

با این حال، اکنون چنین به نظر می‌رسد که این موج رو به کاهش است، به‌طوری که دفتر امنیت بهداشت بریتانیا (یوکی‌اچ‌اس‌ای) در ۱۱ آوریل ۲۸۱ هزار و ۲۶۹ مورد تست مثبت در هفت روز و نیز هزار و ۶۱۳ مورد فوت و ۱۶ هزار و ۴۳۸ مورد بستری در بیمارستان ثبت کرده است.  

در گزارش یوکی‌اچ‌اس‌ای پیش‌بینی شده است که این رده فرعی تقریبا ۹۳.۷ درصد موارد ابتلا در انگلستان را تشکیل می‌دهد که بالاترین میزان شیوع در جنوب شرقی کشور (۹۶.۴ درصد) و پایین‌ترین آن در ایست میدلندز (۹۱.۱ درصد) است.

دولت بوریس جانسون از ۲۴ فوریه به تمام محدودیت‌های اجتماعی در انگلستان پایان داد و به دنبال آن از اول آوریل، تست لترال فلو (آزمایش جریان جانبی با پاسخ سریع) رایگان با عنوان بخشی از راهکار «زندگی با کووید» را لغو کرد.

اما آخرین موج موارد ابتلا باعث تقاضای مجدد تست لترال فلو در داروخانه‌ها شده است که در هفته پایانی ماه گذشته افزایش فروش چهار برابری را گزارش کردند.

هنوز هم ساده‌ترین ابزار برای تشخیص ابتلا به کووید در خانه همین تست است، هر تست‌ لترال فلو معمولا ۲.۵۰ پوند یا ۱۲ پوند برای یک بسته پنج تایی قیمت دارد و برای نشان دادن اینکه نمونه بزاق ارائه شده حاوی آثاری از ویروس کرونا است یا نه از کاغذ تورنسل در آن استفاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی که قطره‌های نمونه را روی خوانشگر پلاستیکی می‌گذارید، خط واضحی در کنار حرف سی (اول کلمه کنترل به انگلیسی) روی پنجره تست ظاهر می‌شود که تایید می‌کند آزمایش با موفقیت انجام شده است.

اگر در نمونه شما ویروسی وجود داشته باشد، خط قرمز دوم به وضوح در کنار حرف تی (اول کلمه تست) ظاهر می‌شود، هرچند این خط گاهی ممکن است بسیار کمرنگ به نظر برسد.

با توجه به دستورالعمل دولت، دلیلش این است که وقتی شخص میزان کمتری از ویروس در بدن خود داشته باشد، احتمالا این تست حساسیت کمتری نشان می‌دهد، هرچند ظهور هر خطی به منزله آن است که تست شما مثبت است و به کووید مبتلا شده‌اید و باید (بیماری) خود را واگیر بدانید.

بنا به توصیه رسمی: «حتی خطوط کمرنگ نشان‌دهنده مثبت بودن آزمایش است» و در ادامه چنین آمده است: «اگر خطوط شاید لکه‌ای یا کمرنگ ظاهر شوند، در این صورت نیز نتیجه معتبر است و باید گزارش شود.»

با این حال، هیچ آزمایشی همیشه ۱۰۰ درصد دقیق نیست و چنانچه نمونه‌ای که تهیه کرده‌اید ناخواسته آلوده شود یا بیش از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه که در دستورالعمل داخل جعبه نمونه برای تعیین نتیجه توصیه شده منتظر مانده باشید، ممکن است ال‌اف‌‌تی نتیجه مثبت کاذب نشان بدهد.

اگر نتیجه آزمایش کوویدتان مثبت شد دیگر به لحاظ قانونی ملزم به ماندن در قرنطینه نیستید، هرچند توصیه ان‌اچ‌اس این است که تا حد امکان از منزل کار کنید تا از انتقال بیماری به همکاران، دوستان و خانواده جلوگیری کنید به‌ویژه آنکه شاید دیگران از شما آسیب‌پذیرتر باشند.

پیش از لغو محدودیت‌های اجتماعی، توصیه به مردم این بود که در صورت منفی بودن آزمایش در دو روز متوالی، پس از پنج روز یا در صورت ادامه آزمایش مثبت، بعد از۱۰ روز، از قرنطینه خارج شوند.   

 

© The Independent