اسرائیل در انتظار تصمیم آمریکا درباره سپاه پاسداران

ایران در هفته‌های اخیر از قدرت خود در مذاکرات برای گسترش دستاوردهایش استفاده کرده و به‌تازگی خواسته‌هایی را مطرح کرده است که در خود توافق گنجانده نشده‌اند

در هفته‌های اخیر، اسرائیل کارزار فشرده‌ای را علیه حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پیگیری کرده است- REUTERS/ Ronen Zvulun

مقام‌های اسرائیلی خود را برای تحولی مهم در این هفته در رابطه با مذاکرات قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی ایران برسر برنامه هسته‌ای آن کشور، آماده می‌کنند. جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، احتمالا در روزهای آینده اعلام خواهد کرد که آیا تصمیم گرفته سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا باقی بماند یا درخواست تهران برای حذف این گروه از فهرست تروریستی را پذیرفته است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در هفته‌های اخیر، اسرائیل کارزار فشرده‌ای را در ایالات متحده علیه حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پیگیری کرده است؛ به‌دنبال آن، مقام‌های کاخ سفید، برخلاف مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده، نشان داده‌اند که درکنار اسرائیل می‌ایستند و خواست آن‌ها باقی‌ماندن سپاه پاسداران در این فهرست است.

با وجود این، به گفته مقام‌های اسرائیلی درگیر در تماس با ایالات متحده در این زمینه، فشار کارکنان وزارت خارجه که نمی‌خواهند سپاه پاسداران در فهرست تروریستی باقی بماند، می‌تواند بر آن‌چه که بایدن اعلام خواهد کرد، تاثیر بگذارد. یکی از مقام‌های اسرائیلی به هاآرتص گفت: «تا زمانی‌که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، نمی‌توان گفت تصمیم نهایی رئیس‌ جمهوری چه خواهد بود».

براساس این گزارش، اسرائیل هم‌اکنون درحال آماده‌سازی خود برای دو سناریوی احتمالی است؛ نخست تصمیم احتمالی تهران برای انصراف از این خواسته خود در مذاکرات، عمدتا به‌منظور بهره‌مندی از افزایش سرسام‌آور قیمت جهانی نفت به‌دلیل جنگ در اوکراین. در این صورت، اسرائیل در راستای خنثی‌کردن برنامه‌های ایالات متحده برای امضای توافقنامه جدید با ایران در چند روز آینده، دچار مشکل خواهد شد. 

سناریوی دوم این است که جمهوری اسلامی ایران بر خواسته خود مبنی‌بر خارج‌کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پافشاری کند که این مسئله می‌تواند امضای توافقنامه جدید را به تعویق بیندازد و پیچیده کند و طرف‌ها را به‌سمت رویارویی بیشتر سوق دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته هاآرتص، در اسرائیل اعتقاد بر این است که دولت بایدن مصمم به امضای توافق است و مذاکره‌کنندگان ایران در جریان مذاکرات بهتر از نمایندگان آمریکا عمل می‌کنند، درنتیجه، پافشاری ایران می‌تواند در ادامه مسیر، به نتیجه مطلوب برای تهران منتهی شود.

به‌هرحال دولت ایالات متحده مهلت مذاکرات هسته‌ای را «تمدید» کرده است و با وجود آن‌چه که پیش از این مقام‌های دولت اعلام کرده بودند، انعطاف قابل‌توجهی در تمدید مهلت مذاکرات نشان می‌دهد. مقام‌های اسرائیلی هشدار داده‌اند که ایران به‌عمد مذاکرات را به‌تعویق می‌اندازد و این امر باعث می‌شود برنامه هسته‌ای خود را بدون نظارت و مخفیانه پیش ببرد و درعین‌حال به مذاکره با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های بزرگ طرف‌ توافق اولیه برجام، ادامه دهد.

منابع دخیل در مذاکرات احیای برجام به هاآرتص گفته‌اند که دولت ایالات متحده بارها ضرب‌الاجل خود برای پایان مذاکرات را عقب انداخته است. ابتدا ماه فوریه را به‌عنوان زمان نهایی توقف مذاکرات با ایرانی‌ها تعیین کرده بودند، اما پس‌از پیشرفت در مذاکرات، مهلت نهایی به ماه مارس منتقل شد که آن نیز به پایان رسیده است.

این درحالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در دسامبر سال گذشته به هاآرتص گفته بود که آمریکا و متحدانش یک ضرب‌الاجل چند هفته‌ای برای پایان مذاکرات تعیین کرده‌اند.

براساس این گزارش، در اسرائیل، برداشت این است که در حال حاضر، ایرانی‌ها در تصمیم‌گیری برای رفتن به‌سمت امضای توافق مشکل دارند و همچنین منتظر اعلام تصمیم بایدن درباره سپاه پاسداران‌اند. ایران در هفته‌های اخیر از قدرت خود در مذاکرات برای گسترش دستاوردهای خود استفاده کرده و به‌تازگی خواسته‌هایی را مطرح کرده است که در خود توافق گنجانده نشده‌اند.

یک مقام اسرائیلی گفت: «خواسته آن‌ها در مورد سپاه پاسداران، خواسته بسیار سنگینی بود.»

کارزار اسرائیل درمقابل این خواسته که شامل اعتراض دیگر کشورهای منطقه و انتقادها در ایالات متحده نیز می‌شود، رژیم ایران را در یک وضعیت صبر و انتظار درمورد توافق قرار داده است.

اسرائیل همچنان بر این باور است که ایران از مدت‌زمانی که طی آن درحال مذاکره با قدرت‌های جهانی بوده، برای ادامه تقویت برنامه هسته‌ای خود استفاده کرده است. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در ماه جاری گفت ایران درحالی که در وین «درجا می‌زند»، غنی‌سازی حدود ۵۰ کیلوگرم اورانیوم را تا سطح ۶۰درصد تکمیل کرده است و به پیشبرد برنامه هسته‌ای نظامی خود ادامه می‌دهد.

این درحالی است که ایران برای ساخت یک بمب هسته‌ای، باید ۲۵کیلوگرم اورانیوم را تا سطح ۹۰درصد غنی‌سازی کند و ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران اکنون آن را در فاصله نزدیکی به توانایی تولید بمب قرار داده است. براساس ارزیابی‌های غرب، درصورت تصمیم ایران برای ساخت بمب، ادامه غنی‌سازی تا ۹۰درصد، در عرض چند هفته تکمیل می‌شود.