فائزه هاشمی: خروج سپاه از تحریم‌ها به نفع منافع ملی نیست

علی جنتی می‌گوید، در دوره حسن روحانی آمریکا با خروج سپاه از فهرست تروریسم موافقت کرده بود

گسترش فعالیت‌های سپاه، بازگشت این نهاد نظامی به پادگان‌ها را سخت‌تر می‌کند _ KHAMENEI.IR / AFP

فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، تنها راه بازگرداندن سپاه پاسداران به پادگاه‌ها را باقی ماندن آن در لیست تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: «خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها به سود منافع ملی و جامعه ایران نیست.»

فائزه هاشمی شنبه شب در یک جلسه اینترنتی در کلاب‌هاوس، ضمن بیان نگاه شخصی خود مبنی بر موافقت با باقی ماندن سپاه پاسداران در لیست تحریم‌ها (لیست سازمان‌های تروریستی)، به برخی اقدامات اخیر این نهاد نظامی در منطقه اشاره کرد و افزود: «درست در زمانی که مذاکره برای خروج سپاه از تحریم‌ها صورت می‌گیرد شاهد برخی فعالیت‌ از سوی این نهاد نظامی مثل حمله موشکی به اربیل هستیم و جالب آنکه مسئولیت انجام آن را هم رسما برعهده می‌گیرند. یعنی حتی برای خروج از لیست تحریم‌ها ظاهر را هم حفظ نمی‌کنند که نشان دهند فعالیت‌هایشان رویکرد تهاجمی نداشته یا مثلا خطر زیادی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نتیجه بسیاری از اقدامات سپاه پاسداران را به زیان ایران اعلام کرد. او معتقد است این نهاد چه در لیست تحریم‌ها قرار داشته باشد یا نه، کار خودش را انجام می‌دهد و گسترش فعالیت‌هایش، بازگشت این نهاد نظامی به پادگان‌ها را سخت‌تر می‌کند.

این اظهارات در حالی عنوان شد که هم‌اکنون خروج یا باقی ماندن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، به یکی از موارد مورد اختلاف مقام‌های ایران و کاخ سفید برای پیش بردن مذاکرات و رسیدن به توافق تبدیل شده است. موضوعی که جمهوری اسلامی آن را به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های خود برای حصول توافق اعلام کرده است.

علی جنتی: آمریکا با حذف سپاه از فهرست تروریسم در دوره روحانی موافقت کرده بود

اما در همین زمینه، علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز با انتقاد از روند مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی، در توییتی به مسئله خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی اشاره کرده و نوشته است: «گفته می‌شود یکی از موانع توافق برای احیای برجام مخالفت امریکا با حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم است در حالیکه در دولت دوازدهم، خارج ساختن مقام رهبری و نهادهای وابسته به رهبری از تحریم و حذف سپاه از فهرست تروریسم به عنوان پیش شرط هرگونه مذاکره مورد توافق امریکا قرار گرفته بود.»

او در ادامه با اشاره به گذشت یک سال از توقف مذاکرات احیای برجام، عنوان کرده که؛ «هیات مذاکره کننده نه تنها دستاورد جدیدی نداشته بلکه آنچه را که دولت دوازدهم درسایه ورزیده بودن دیپلماتهای خود به دست آورده بود بطورکامل بدست نیاورده زیرا آنان می‌دانستند برای احقاق حقوق ملت با چه زبانی با قدرت‌های جهانی سخن بگویند.»

پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، بارها تاکید کرده بود که ایران از خطوط قرمز خود کوتاه نیامده و در عین حال خروج اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از لیست تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها علیه سپاه را از مهمترین موضوعات توافق بر سر احیای برجام عنوان کرده بود. او در مقابل برخی انتقادات نسبت به طولانی شدن مذاکرات و بی‌نتیجه ماندن آن، توپ را به زمین آمریکا انداخته و حصول هر نتیجه‌ای برای مذاکرات را به تصمیم کاخ سفید در مورد شروط ایران منوط کرده بود.

این در حالی است که طی روزهای اخیر برخی مقام‌ها و گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا، مخالفت صریح خود با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را اعلام کرده‌اند. به اعتقاد برخی ناظران، این فشارها جو بایدن را برای هر تصمیمی مبنی بر خارج کردن سپاه از فهرست تروریسم، در شرایط سخت‌تری قرار داده است.