حمله به مراکز آموزشی در غرب کابل؛ ۲۵ دانش‌آموز کشته و شماری زخمی شدند

انفجارهای خونین در مراکز آموزشی غرب کابل در سال‌های اخیر هم سابقه داشته است

شاهدان حادثه از تعداد زیاد زخمی‌ها در بیمارستان محمدعلی جناح در غرب کابل، خبر دادند - عکس: ایندیپندنت فارسی

 

صبح سه‌شنبه، ۳۰ فروردین (۱۹آوریل) در غرب کابل سه انفجار رخ داد. انفجار نخست در آموزشگاه ممتاز در منطقه قلعه نو از بخش‌های ناحیه سیزدهم کابل بود و ساعتی بعد از آن، دو انفجار پی‌درپی مدرسه عبدالرحیم شهید، یکی از بزرگ‌ترین مدارس غرب کابل، را تکان داد. منابع محلی از کشته شدن دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز در انفجار مدرسه عبدالرحیم شهید خبر داده‌اند.

شاهدان حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند که حادثه اول در آموزشگاه ممتاز، ظاهرا ناشی از انفجار یک بمب دستی بوده است که در نتیجه آن، تعدادی از دانش‌آموزان زخمی شده‌اند اما به گفته شاهدان حادثه مدرسه عبدالرحیم شهید، عامل انفجار دوم یک حمله‌کننده انتحاری بود که خود را هنگام تعطیلی مدرسه و در میان انبوهی از دانش‌آموزان حاضر در کوچه‌ای که به مدرسه منتهی شد، منفجر کرد. 

یکی از شاهدان افزود: «پس از انفجار اول در خیابان منتهی به مدرسه، هنگامی که مردم محل و آموزگاران مدرسه برای کمک به قربانیان جمع شده بودند، انفجار دیگری در میان مردم رخ داد که قربانیان بیشتری بر جا گذاشت.»

آمار دقیق تلفات این سه انفجار هنوز مشخص نیست. یک منبع حاضر در بیمارستان محمدعلی جناح در غرب کابل، به ایندیپندنت فارسی گفت که تعداد بسیار زیادی از زخمی‌ها و کشته‌شدگان به بیمارستان منتقل شده‌اند و آمبولانس‌ها هر دقیقه مجروحان بیشتری را به بیمارستان می‌رسانند. او خبر تیراندازی نیروهای طالبان برای متفرق کردن مردم از اطراف بیمارستان را تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذکریا الفت، یکی از آموزگاران مدرسه عبدالرحیم شهید، در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی، مرگ دست‌کم ۲۵ دانش آموز این مدرسه در انفجار اول را تایید کرد. مسئولان آموزشگاه ممتاز نیز از زخمی شدن هفت دانش‌آموز خبر دادند که وضعیت یکی از آنان را وخیم توصیف شده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

سخنگوی پلیس طالبان در توییتی، انفجارها در غرب کابل را تایید کرد و نوشت: «در دو انفجار جداگانه در غرب کابل، هموطنان شیعه‌مذهب ما آسیب دیده‌اند.» او در مورد آمار تلفات این انفجارها اطلاعاتی نداد.

انفجارهای خونین در مراکز آموزشی غرب کابل در سال‌های اخیر هم سابقه داشته است. پیش‌تر، مدرسه سیدالشهدا، یکی از بزرگ‌ترین مدارس دخترانه غرب کابل، آموزشگاه کوثر دانش و آموزشگاه موعود نیز در همین ناحیه، هدف حملات انتحاری قرار گرفتند که قربانیان بسیار زیادی نیز به جا گذاشت.