پیش به سوی جام جهانی، با حساب بانکی مسدود و سرمربی ممنوع‌الخروج

بدهی مالیاتی و بحران مدیریت در فدراسیون فوتبال

تیم ملی از بحران مالی این روزهای فدراسیون فوتبال آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌بیند- طرفداری

بدهی مالیاتی فدراسیون فوتبال که رقم دقیق آن اعلام نشده و مسئولان فدراسیون از اعداد ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تومان حرف می‌زنند، باعث شده است که حساب‌های بانکی فدراسیون فوتبال مسدود شوند و حتی سرمربی تیم ملی مجوز خروج از ایران نداشته باشد.

فدراسیون فوتبال در آستانه جام جهانی باید برنامه اردوهای خارجی و بازی‌های دوستانه برای تیم ملی را دنبال کند، اما با حساب‌های بانکی مسدود و در حالی که دراگان اسکوچیچ به گفته مسئولان فدراسیون ممنوع‌الخروج است، حرف زدن از برنامه‌های تیم ملی بی‌معنا است.

فدراسیون فوتبال ایران به‌رغم شعارها درباره استقلالش، همچنان با بودجه‌های دولتی اداره می‌شود و بدهی مالیاتی ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تومانی نیز سرانجام از محل بودجه‌های دولتی پرداخت خواهد شد و آنچه از این ماجرا باقی می‌ماند، فقط وقت‌کشی تیم ملی در راه آماده‌سازی پیش از جام جهانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، بی‌اعتنا به این فرصت‌سوزی در برنامه‌های تیم ملی، درباره بودجه دولت برای فدراسیون فوتبال با کلی‌گویی حرف می‌زند: «بودجه ویژه در نظر گرفته شده و تا الان هم در حد توان به فدراسیون فوتبال کمک شده است.» 

اما علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال، درباره بودجه‌های دولتی فدراسیون فوتبال می‌گوید: «بودجه فوتبال خیلی مشخص نیست. چون هر زمان ما مشکل مالی داریم و از دولت درخواست کمک می‌کنیم، بدون هیچ مشکلی به درخواست‌مان رسیدگی می‌شود و منابع مورد نیاز برای برطرف کردن این مشکل در اختیارمان قرار می‌گیرد. کمک‌هایی که قبل از بازی‌های تیم ملی در بحرین تا پایان دوره مقدماتی جام جهانی به تیم ملی شد، در مجموع ۵۰میلیارد تومان بود.»

اما فدراسیون فوتبال اغلب این کمک‌ها را با طرح موضوع تحریم‌های بانکی، از دولت دریافت می‌کند. مسئولان فدراسیون همواره این موضوع را مطرح می‌کنند که چون به دلیل تحریم‌های بانکی امکان دریافت کمک‌های فیفا را ندارند، بنابراین دولت باید این خسارت را جبران کند. مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، با همین روش از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پول گرفته بود تا دستمزد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی، را بپردازد، اما سرانجام برای بازپرداخت آن بدهی ساختمان فدراسیون به حراج گذاشته شد. عزیزی خادم نیز در دوره ریاست خود همواره در تلاش برای دریافت کمک‌های دولتی بود و با مقامات دولتی قرار ملاقات تنظیم می‌کرد، هرچند، هنگام انتخابات فدراسیون از درآمدهای نجومی فوتبال و ثروت فدراسیون حرف می‌زد.

فدراسیون فوتبال با انتقادات بسیاری از سوی طیفی از هواداران فوتبال مواجه است که چرا به جای دراگان اسکوچیچ، سراغ گزینه‌های بزرگ برای سرمربیگری در تیم ملی نمی‌رود. زمینه این انتقاد شاید نساز و انتظار برای بالا رفتن کیفیت فنی در تیم ملی باشد؛ چیزی که در دوران حضور کارلوس کی‌روش تجربه شد. اما فدراسیون پس از عزل عزیزی خادم با سرپرست موقت (میرشاد ماجدی) اداره می‌شود و غرق در مشکلات مالی است. این فدراسیون نه اختیار تغییر سرمربی دارد و نه حساب‌های بانکی‌اش اجازه می‌دهد به این موضوعات بیندیشد. فدراسیون فوتبال  با تغییر پی‌در‌پی مدیریت دچار سوءمدیریت بیشتر می‌شود. رئیس و دو نایب‌رئیس فدراسیون اخراج شده‌اند و نایب‌رئیس بانوان فدراسیون (شهره موسوی) به دلیل تخلفات مالی و با اتهام کلاهبرداری از حدود ۳ هزار شهروند - در پرونده‌ای بی‌ارتباط با فدراسیون فوتبال- بازداشت شده است. در چنین فدراسیونی، تصمیم‌گیری درباره آینده مربی‌گری تیم ملی و برنامه‌های تیم ملی پیش از جام جهانی، چندان ممکن به نظر نمی‌رسد.

فدراسیون فوتبال از حضور در جام جهانی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد، اما در این فدراسیون برنامه‌ریزی برای این درآمد جایی ندارد و احتمالا مثل دوره‌های پیشین جام جهانی، سرانجام هیچ ‌کس سردرنمی‌آورد که فدراسیون با درآمدهایش چه برنامه‌ها و پروژه‌هایی را پیش برده است.

فقط تیم ملی نیست که از بحران مالی این روزهای فدراسیون فوتبال آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌بیند. تیم امید ایران نیز با مربی‌گری مهدی مهدوی‌کیا باید مسیر المپیک را طی کند، اما برنامه دقیقی برای آن نوشته نشده است، و تیم‌های ملی زنان و رده‌های پایه نیز همواره بسیار بیشتر از تیم ملی و تیم امید با مشکلات مالی مواجه‌اند.

بیشتر از ورزش