نصب «دستگاه محدود‌کننده سرعت» در خودروهای جدید

محدودیت سرعت باید کاملا دقیق باشد، زیرا خودرو بر اساس سرعت مجاز واکنش نشان می‌دهد

برخی تولیدکنندگان مانند فورد و سیتروئن هم‌اکنون فناوری محدودکننده سرعت را در خودروهای خود نصب می‌کنند - Menahem KAHANA / AFP

طبق گزارشی، قرار است تحت برنامه‌های دولتی و در چارچوب مقررات جدید اتحادیه اروپا، در همه خودروهای جدید دستگاه‌ محدودکننده‌ سرعت نصب شود.

به گزارش دیلی تلگراف، قرار است به زودی جزئیات رایزنی وزیران در مورد تعدادی از عملکردهای ایمنی خودرو اعلام شود که براساس آن، در صورت افزایش سرعت رانندگان از حد مجاز، زنگ هشداری به صدا درمی‌آید یا قدرت موتور کاهش می‌یابد.

این فناوری که با نام « سرعت‌یار هوشمند» (intelligent speed assistance) شناخته می‌شود، با مکان‌یاب (جی‌پی‌اس) و دوربین‌های خودرو کار می‌کند و مقامات اتحادیه اروپا پیش‌تر آن را «گام بزرگی به جلو» در ایمنی جاده‌ها توصیف کرده بودند.

کرگ مکینلی، نماینده حزب محافظه‌کار و رئیس گروه پارلمانی همه‌حزبی «سوخت منصفانه برای رانندگان و حمل و نقل بریتانیا»، می‌گوید این پیشنهادها «اصلا محتاطانه» به نظر‌ نمی‌رسد.

او گفت: «این کار بازار خودروهای تجملی را کاملا نابود می‌کند و فکر می‌کنم کم‌کم جنبه‌های زیادی از پویش ضدراننده بر ما معلوم می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این فقط به معنی حضور پررنگ‌تر برادربزرگ در اتاقک فرمان است. هرچه در مسیر قیمت‌گذاری جاده‌ها پیش رویم، از این دست موارد بیشتر خواهیم دید. فکر نمی‌کنم مردم در این مسائل به جنبه‌ آزادی اجتماعی‌ فکر کرده باشند. این اقدام اصلا محتاطانه به نظر نمی‌رسد.»

انتخاب نوع هشدار به رانندگانی که محدودیت سرعت را رعایت نمی‌کنند، به تولیدکننده خودرو بستگی دارد و می‌تواند از نوع کاهش قدرت موتور یا بالا آمدن پدال گاز باشد.

راننده می‌تواند این فناوری را غیرفعال کند، اما هر بار که راننده وسیله نقلیه را روشن کند، فناوری مذکور از نو فعال می‌شود. برخی تولیدکنندگان مانند فورد و سیتروئن هم‌اکنون فناوری محدودکننده سرعت را در خودروهای خود نصب می‌کنند.

ادموند کینگ، رئیس انجمن خودرو- ای‌ای (AA)، گفت سامانه دیجیتالی محدودکننده‌ سرعت باید بسیار دقیق باشد تا اطمینان حاصل شود که مشکلی ایجاد نخواهد شد.

او گفت: «محدودیت سرعت باید کاملا دقیق باشد، زیرا خودرو بر اساس سرعت مجاز واکنش نشان می‌دهد. اگر محدودیت سرعت را اشتباه به سامانه دیجیتالی داده باشیم، ممکن است سرعت را به مقداری اشتباه کاهش دهد یا به ما اجازه دهد با سرعت اشتباهی رانندگی کنیم.»

وزارت راه و ترابری (DfT) می‌گوید هیچ تصمیمی در مورد اینکه بریتانیا از کدام قوانین ایمنی پیروی خواهد کرد، اتخاذ نشده است.

سخنگوی این وزارتخانه افزود: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای ما بستر بهره بردن از آزادی در وضع قوانین را فراهم می‌کند.»

«در حال حاضر تمهیدات ایمنی وسایل نقلیه مندرج در مقررات ایمنی عمومی اتحادیه اروپا را در دست بررسی داریم و الزاماتی را اجرا خواهیم کرد که برای بریتانیا مناسب است و ایمنی جاده‌ها را بهبود می‌بخشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان