گرانی نطق نمایندگان مجلس را هم باز کرد

انتقاد نمایندگان مجلس به ابراهیم رئیسی برای گرانی‌ها

نماینده مجلس: سونامی گرانی در اقلام خوراکی اتفاقی افتاده و در حال وقوع است و گویی کسی به فکر اقشار آسیب پذیر نیست-ATTA KENARE / AFP

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، ۲۸ فروردین، در نطق‌های خود، در مورد سونامی گرانی اظهار نظر کردند و به دولت تذکر دادند.

صدیف بدری در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: «چندین سال است که ثبات و آرامش از بازار ربوده شده و مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبان‌گیر مردم شده است. هر روز گرانی افسارگسیخته در یک حوزه را شاهد‌یم. یک روز قیمت کالاهای اساسی سر به فلک می‌کشد و روز دیگر قیمت خودرو.»

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: «اکنون نیز زمانی که هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است قیمت دارو سر به فلک کشیده و فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف جامعه وارد کرده است. مردم دیگر توان تحمل گرانی را ندارند. تیم اقتصادی دولت نیز در تحقق وعده‌های خود عملکرد قابل قبولی نداشته است.» بدری در پایان صحبت‌هایش دولت را مقصر گرانی‌ها دانست و ابراهیم رئیسی را تهدید کرد تا پیش از آنکه مجلس در رای اعتماد خود به وزرای کابینه تجدید نظر کند جلوی گرانی‌ها را بگیرد.

نماینده دیگری هم از گرانی دارو انتقاد کرد و گفت: «گرانی دارو به اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشار زیادی وارد کرده است، آن‌ها علاوه بر درد بیماری باید دردهای دیگر را هم تحمل کنند؛ دولت در حوزه گرانی دارو چاره‌ای بیندیشد.» پیش از این با وجود تکذیب مقام‌های دولتی، کارشناسان بارها از احتمال افزایش قیمت دارو در سال جدید خبر داده بودند. امان‌الله حسین پور در تذکری شفاهی گفت: «دولت در وضعیت فعلی و گرانی‌های اخیر باید بازنشستگان را دریابد. سازمان تامین اجتماعی نیز به‌جای انفعال در مدیریت حرف‌های بازنشستگان را بشنود.»

نماینده خدابنده هم امروز در رابطه با رهاشدگی بازار اجاره‌نشینی و افزایش اجاره‌ها به رئیسی و تیم اقتصادی دولت تذکر داد و گفت: «افزایش قیمت‌ها به‌ویژه سونامی گرانی در اقلام خوراکی در حال وقوع است و گویی کسی به فکر اقشار آسیب‌پذیر نیست. بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ تورم در سال‌های اخیر بین کالاهای خوراکی و غیرخوراکی بسیار معنادار است و پیامدهای منفی این افزایش قیمت‌ها بیشتر بر دهک‌های کم‌درآمد جامعه تاثیر می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید البرز حسینی در ادامه به افزایش قیمت اجاره‌ها اشاره کرد و گفت: «بازار اجاره‌نشینی رها شده است و ۳۰ میلیون اجاره‌نشین در این بازار دچار مشکل‌اند و تورم در این بازار به اوج رسیده است. کسی نیست که این حوزه را کنترل کند و هر کسی به هر میزان که می‌خواهد اجاره‌بها را بالا می‌برد. وزارت مسکن، صنعت و معدن این مسئله را در نظر بگیرند، چرا که مردم در این بخش به شدت در معرض خطر‌ند.»

بهزاد علیزاده، نماینده دهلران در مجلس، هم با انتقاد از حذف ارز ترجیحی و گرانی‌ها خطاب به رئیسی گفت: «تورم افسار گسیخته، گرانی سرسام‌آور و مهارنشدنی قیمت انواع کالاها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و فشار مضاعفی بر اقشار آسیب‌پذیر وارده کرده است. تیم اقتصادی دولت سریعا در این خصوص چاره‌اندیشی کند.»

علیزاده در نطق میان دستور گفت: «قیمت‌های نجومی و ارائه نکردن خدمات مناسب پس از فروش، در سایه انحصار ناشی از فضای غیر رقابتی و بی‌توجهی خودروسازان اتفاق می‌افتد. برخلاف ورود مجلس و صدور مجوز واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱، چرا با حذف عجیب و بدون دلیل این موضوع از بودجه مواجه شدیم.»